Miłosław 25.03.2013r.

 


IŚR.6220.2.2013   

 

P O S T A N O W I E N I E
 

Na podstawie art. 63, art. 64 ust. 1 i 2  ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2008r Nr 199 poz.1227 ze zm.) oraz art. 106 i 124 k.p.a , po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska   w Poznaniu  WOO-I.4240.71.2013.PS z dnia 15. 03. 2013r. i Państwowego  Powiatowego Inspektora Sanitarnego  we Wrześni nr ON.NS -72/3-7/2013 z dnia 12.03.2013r.


P o s t a n a w i a m

I. Nałożyć na wnioskodawcę  Power Investment Sp. z o.o.   ul. Powstańców Warszawy 13  05- 400 Otwock obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i opracowania raportu oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na  budowie jednej wolno stojącej elektrowni wiatrowej wraz z elementami towarzyszącymi ( linia kablowa SN15 kV, kable sterowania  i telekomunikacyjne niezbędne urządzenia elektroenergetyczne, stacja pomiarowa, droga wewnętrzna oraz plac manewrowy) na działkach nr 179/1 i 179/2 położonych w obrębie miejscowości Skotniki gmina Miłosław.
II. Określam zakres raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, który dla przedmiotowego przedsięwzięcia powinien w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień:

  1. Z zakresu ochrony przyrody:
   1) opis elementów przyrodniczych środowiska będących w zasięgu przewidywalnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia ( w tym szaty roślinnej z chronionymi gatunkami i siedliskami przyrodniczymi, występujących zwierząt, ukształtowania terenu, występowania wód powierzchniowych, itd.); opis ten należy oprzeć o szczegółowe, aktualne i konkretne dane dotyczące gatunków oraz siedlisk występujących na przedmiotowym terenie; ponadto, opis elementów przyrodniczych objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia  16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., r 151 poz. 1220 ze zmianami) ze szczególnym uwzględnieniem ptaków i nietoperzy; opis ten powinien zawierać podstawowe parametry lokalnych populacji, które pozwoliłyby ocenić skalę i sposobów wykorzystania omawianego terenu przez awifaunę i chiropterofaunę; ponadto, należy opisać metody wykorzystane do zebrania ww. danych,
    2) ocena wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na ptaki i nietoperze, a także płazy (mogące gromadzić się w wykopie pod wieżę elektrowni) oraz opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie lub ograniczenie negatywnych oddziaływań inwestycji na środowisko,
         3) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia oraz wykorzystywania zasobów środowiska,
     4)  opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie (wskazanie działań minimalizujących) ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko - wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące bądź rekompensujące powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, niebudzący wątpliwości co do sposobu ich wykonania,
             5)  propozycję ornitologicznego i chiroterologicznego monitoringu porealizacyjnego,
    6)  zagadnienia związane z oddziaływaniem inwestycji, działaniami minimalizującymi oraz monitoringiem także w formie graficznej.

2.  Z zakresu ochrony przed hałasem:
  1)      określenie parametrów akustycznych turbiny (najwyższy możliwy poziom mocy akustycznej),
   2)     wskazanie lokalizacji planowej turbiny i wykonanie analizy akustycznej, w układzie współrzędnych określonych jako PL-1992 lub PL-2000 (z podaniem południka osiowego), zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 października 2012 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz. U. poz. 1247); w przypadku, gdy przewiduje się niewielką zmianę lokalizacji turbiny na późniejszym etapie realizacji przedsięwzięcia, wskazanie wielkości przewidywanego przesunięcia w stosunku do wskazanych współrzędnych oraz najbardziej niekorzystną przewidywaną lokalizację ze względu na wpływ przedsięwzięcia na akustyczny stan jakości środowiska w ww. układzie odniesienia; dla sytuacji najbardziej niekorzystnej należy wykonać ponowną analizę akustyczną i wykazać ponad wszelką wątpliwość, że zmiana lokalizacji turbiny we wskazanym zakresie nie będzie skutkowała wystąpieniem przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na granicy najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną,
  3)      podanie odległości od najbliższych planowanych lub istniejących w sąsiedztwie przedmiotowego przedsięwzięcia turbin wiatrowych,
   4)     dołączenie informacji od właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanej turbiny wiatrowej, ze wskazaniem na rodzaje terenów, o których mowa w  art. 113, ust. 2, pkt. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo Ochrony Środowiska  (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) i rozporządzeni Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku 
(Dz. U. Nr 120, poz.826), w szczególności określenie odległości najbliższych terenów, o których mowa w ww. aktach prawnych od turbiny,
    5)     określenie największej odległości od siłowni, dla której przekroczone będą dopuszczalne poziomy hałasu, w odniesieniu do terenów określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku,
    6)       opis przewidywanych skutecznych środków zmniejszających poziom hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych na terenach objętych ochroną akustyczną zgodnie z przepisami odrębnymi,
  7)      przedstawienie otrzymanych wyników w formie opisowej oraz graficznej, za pomocą izolinii odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu określonym dla najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną,
    8)     wskazanie na załącznikach graficznych prezentujących rozkład poziomów hałasu lokalizacji każdego ze źródeł hałasu, granic najbliżej położonych terenów, dla których określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku wraz ze wskazaniem tych poziomów.
3.   Z zakresu gospodarki odpadami:
           1)      informacje dotyczące ilości i rodzaju wytarzanych odpadów na etapie realizacji (budowy), eksploatacji oraz likwidacji przedsięwzięcia,
          2)     informacje dotyczące przewidywanych sposobów ograniczenia negatywnego oddziaływania odpadów na środowisko ( minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów, ochrona środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami mogącymi powstać w czasie magazynowania odpadów),
          3)      informacje dotyczące zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska gruntowo-wodnego przez płyny eksploatacyjne, w tym olej transformatorowy.
4.      Z zakresu ochrony przed polami elektromagnetycznymi:
        1)      opis sposobu przyłączenia turbiny do sieci elektroenergetycznej, z uwzględnieniem własnych stacji elektroenergetycznej, napięcia znamionowego sieci wewnętrznych i sposobu przesyłu wytworzonej energii (linie kablowe, napowietrzne). W przypadku, gdy planuje się wykorzystanie stacji elektroenergetycznych i/lub linii napowietrznych należy ocenić rozkład pól elektrycznego i magnetycznego wokół tych obiektów.
5. Opis całego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem wszystkich elementów infrastruktury towarzyszącej.
6.  Analizę oddziaływań skumulowanych przedmiotowego przedsięwzięcia, z innymi konstrukcjami o takim samym przeznaczeniu, obejmującą, w szczególności oddziaływania akustyczne oraz oddziaływania na awifaunę i krajobraz.
7.  Opis analizowanych wariantów wraz z uzasadnieniem proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, obejmujących oddziaływanie skumulowane.
8.  Szczegółową analizę konfliktów społecznych, mogących wystąpić w związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia.
9.  Odniesienie do art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) oraz wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w "Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", zatwierdzonym na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 22 lutego 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów. Odpowiedź szczegółowo uzasadnić odwołując się do zapisów ww. dokumentu oraz przepisów ustawy Prawo wodne.


 U z a s a d n i e n i e

  
W dniu 20.02.2013r. zostało wszczęte postępowanie  w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na  budowie jednej wolno stojącej elektrowni wiatrowej wraz z elementami towarzyszącymi ( linia kablowa SN15 kV, kable sterowania  i telekomunikacyjne niezbędne urządzenia elektroenergetyczne, stacja pomiarowa, droga wewnętrzna oraz plac manewrowy) na działkach nr 179/1 i 179/2 położonych w obrębie miejscowości Skotniki gmina Miłosław.
Planowane przedsięwzięcie wymienione jest  w §3 ust.1 pkt 6 lit. b  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010  roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko / Dz. U. Nr 213 poz.1397 z 2010  r ./ W związku z powyższym, ocena jego oddziaływania na środowisko może być wymagana. 
Wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni  o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią nr ON.NS -72/3-7/2013 z dnia 12.03.2013r.  uznał, że przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie jest wymagane. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu  postanowieniem nr  WOO-I.4240.71.2013. PS z dnia 15.03. 2013r. uznał, że dla wskazanego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko jednocześnie określił zakres raportu.
Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Ustalając zakres raportu wskazano, ze powinien on zawierać szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przed hałasem, z zakresu  gospodarki wodno-ściekowej i hydrogeologii, a także  z zakresu gospodarki odpadami.


Pouczenie

 Na niniejsze postanowienie  służy stronom zażalenie w terminie siedmiu dni licząc od dnia doręczenia.
 

 

 

 

Otrzymują:
   1.  Power Investment Sp. z o. o.
  ul. Powstańców Warszawy
   05-400 Otwock
    2. strony postępowania
    3. a/a


   
                                                                                                 Z up. Burmistrza
                                                                                                    Piotr Zaworski
                                                                                  Kierownik Referatu infrastruktury,
                                                                            ochrony środowiska,rolnictwa i Leśnictwa