Protokół nr XL/10
sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu,

która odbyła się 9 listopada 2010 r. o godz. 16.00

w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Miłosławiu

 Ad 1

            Przewodniczący Rady Miejskiej w Miłosławiu – pan Jarosław Sobczak - otworzył
XL sesję Rady Miejskiej w Miłosławiu, witając zebranych będących na liście obecności załączonej pod nr 1 do protokołu, a także radnych Rady Powiatu – panią Henrykę Waligórę, pana Jerzego Mazurkiewicza, pana Burmistrza Gminy Miłosław - Zbigniewa Skikiewicza oraz jego Zastępcę – Błażeja Perę, pracowników Urzędu Gminy. Powitał również, dyrektorów szkół i przedszkoli, szefów jednostek organizacyjnych, przedstawiciela prasy.

            W dalszej kolejności stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum zapewniające prawomocność obrad.
 
Ad 2

            Pan J. Sobczak przedstawił porządek obrad XL sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu.

            Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad i jednogłośnie go przyjęli. Porządek obrad stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
 
 
Ad 3

            Radni jednogłośnie (14 głosami „za” ) przyjęli protokół poprzedniej sesji Rady Miejskiej Nr XXXIX/10 z dnia 26 października br., nie wnosząc uwag do jego treści.
 
Ad 4

            Pan J. Sobczak przedstawił zebranym informację z działalności Rady w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Przekazał, iż do Biura Rady wpłynęło pismo Naczelnika Urzędu Pocztowego w Miłosławiu, które odczytał. W piśmie Naczelnik Poczty poinformował Radę Miejską o planowanej centralizacji służby doręczeń polegającej na zastąpieniu istniejącego Urzędu Pocztowego w Miłosławiu filią Urzędu Pocztowego Września 1 z ograniczonym zakresem czynności oraz przeniesieniu pracowników do Urzędu Pocztowego w Pyzdrach.

            Pan Jerzy Trzmiel stwierdził, że gminę Miłosław zamieszkuje większa liczba mieszkańców niż gminę Pyzdry. Dodał, że Miłosław jako miasto jest degradowane. Przypomniał, iż w przeszłości został w Urzędzie Gminy zdegradowany Wydział Komunikacji. Dodał, że w tym przedmiocie pisał cztery lata temu do Starosty Powiatowego, od którego otrzymał czterostronicowe uzasadnienie ekonomiczne likwidacji Wydziału. Przekazał, iż Wydział nie został przywrócony. Powiedział, że nie zna hierarchii, jaka panuje w strukturze Poczty Polskiej, dlatego nie wie kto wydał decyzję o decentralizacji. Stwierdził, że takie działanie wpływa na szkodę społeczeństwa gminy Miłosław. Zwrócił się do radnych powiatowych z pytaniem czy rozważali kwestię likwidacji Urzędu Pocztowego w Miłosławiu. Poinformował, iż jest przeciwny decyzji dotyczącej likwidacji Urzędu Pocztowego w Miłosławiu. Zaapelował do radnych, aby nie aprobowali decyzji władz pocztowych.

            Pan J. Sobczak wyjaśnił, że Poczta Polska jest spółka akcyjną. Dodał, że kadencja Rady dobiega końca za 3 dni. Zwrócił się do Burmistrza z prośbą, aby w imieniu radnych podjął starania, które utrzymałyby Urząd Pocztowy w niezmienionej formie w gminie Miłosław.

            Pan Romuald Barszcz zaproponował, aby Rada Miejska wystosowała stanowczy protest w powyższej sprawie, ponieważ ze względu na formę prawną Urzędu Pocztowego Rada nic więcej w temacie nie może uczynić.

            Pan J. Sobczak poprosił o pomoc w zredagowaniu propozycji stanowiska Rady Miejskiej w omawianej sprawie panią Sekretarz. Zapewnił, iż do sprawy Rada powróci w dalszych punktach obrad.  
 
Ad 5

Pan Burmistrz przedstawił zebranym sprawozdanie ze swej działalności w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Następnie przekazał zebranym informację na temat realizacji uchwał Rady Miejskiej, która jest załączona pod nr 5 do protokołu.
 
Ad 6

       Pan Skarbnik – Henryk Przykłota - przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Miłosław na 2010 rok. Poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wskazała, iż Uchwała Nr XXXVIII/262/10 Rady Miejskiej w Miłosławiu z dnia 21 września 2010 roku w powyższej sprawie została podjęta z naruszeniem zasady wewnętrznej spójności, stąd zgodnie z zaleceniami Izby stosowne zmiany do projektu uchwały zostały wprowadzone.

Radni jednogłośnie 14 głosami „za” podjęli uchwałę nr XL/276/10 w sprawie zmian w budżecie Gminy Miłosław na 2010 rok. Uchwała jest załączona pod nr 6 do protokołu.
 
Ad 7

            W tym punkcie pan Burmistrz poinformował, że zarówno radni, jak i sołtysi otrzymali w wersji drukowanej Raport o gminie Miłosław w kadencji 2006 - 2010. Następnie przedstawił w formie prezentacji multimedialnej informację na temat gospodarki finansowej gminy w kadencji 2006 – 2010. Wydruk prezentacji załączony jest pod nr 7 do protokołu.

            Pan R. Barszcz stwierdził, iż z przedstawionego raportu wynika, że największym mankamentem gminy jest niski poziom dochodów własnych gminy. Przekazał, że poziom 62% w stosunku do średniej krajowej stawia gminę Miłosław w złej sytuacji. Przypomniał, że gmina z dochodów własnych musi utrzymać administrację, przedszkola, ośrodek pomocy społecznej, kulturę fizyczną, świetlice wiejskie, centra kultury, biblioteki. Następnie powiedział, że ze smutkiem wspomina ostatni protest mieszkańców Pałczyna w sprawie budowy na terenie sołectwa wiatraków. Oznajmił, że protest osobiście go zbulwersował, ponieważ dla mieszkańców Pałczyna zostały przeznaczone duże pieniądze z budżetu gminy m. in. na rozbudowę wodociągów. Stwierdził, że protest mieszkańców Pałczyna spowodował, iż w Pałczynie wiatraki nie zostaną zbudowane. Dodał, iż w sąsiedniej gminie Nekla stoją cztery wiatraki. Stwierdził, iż dla przyszłych władz celem powinno być zadbanie o zwiększenie dochodów własnych. Pogratulował panu Burmistrzowi zadań zrealizowanych przy pomocy Rady Miejskiej w latach 2006 – 2010. Przekazał, że nie wszystkie zadania udało się zrealizować zgodnie z planem czasowym. Jako przykład przywołał realizację zadania związanego z budową kolejnych etapów Szkoły Podstawowej w Bugaju, na które to gmina otrzymała dofinansowanie po złożeniu protestu. Korzystając z prawa głosu radny Barszcz podziękował radnym Rady Miejskiej w Miłosławiu, panu Burmistrzowi i jego Zastępcy, panu Skarbnikowi, sołtysom, kierownikom jednostek budżetowych za cierpliwość wobec jego osoby i gotowość słuchania jego wypowiedzi.

            Pan Z. Skikiewicz zwrócił się z podziękowaniem do radnych Rady Miejskiej, Przewodniczącego Rady Miejskiej, pań i panów sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, pracowników Urzędu Gminy, swojego Zastępcy, panu Skarbnikowi, pani Sekretarz za pomoc w wypełnianiu służby. Stwierdził, że w jego odczuciu kadencję należy zaliczyć do udanych. Przypomniał, że wiele zadań udało się zrealizować, w tym również z pieniędzy zewnętrznych. Dodał, że jego najbardziej cieszy rozpoczęcie budowy kolejnych etapów budowy Szkoły Podstawowej w Bugaju, ponieważ warunki w jakich obecnie uczą się dzieci są straszne. Również podziękował radnym za dobrą, owocną współpracę poświęconą sprawom najważniejszym dla gminy. W dalszej części wypowiedzi obecnym kandydatom do rad wszystkich szczebli życzył sukcesu i powodzenia w nadchodzących wyborach samorządowych.

            Pan J. Sobczak zgodnie z wcześniejszym zapewnieniem odczytał propozycję stanowiska Rady Miejskiej w sprawie centralizacji służby doręczeń Poczty Polskiej, które stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

            Radni jednogłośnie 14 głosami „za” przyjęli przedstawione stanowisko nie wnosząc uwag do jego treści.

            Pan R. Świtek przypomniał, że podczas ostatniej sesji składał sprawozdanie ze zbiórki płodów rolnych oraz zbiórki pieniężnej przeprowadzonej na terenie gminy przez Komitet Pomocy Powodzianom na rzecz powodzian z gminy Gąbin. Dodał, że wpłynęło do Komitetu podziękowanie z gminy Gąbin za pomoc udzieloną im w trudnej sytuacji, które odczytał. Przypomniał, że podczas ostatniej sesji wspólnie z Burmistrzem złożył podziękowania osobom, które w szczególny sposób zaangażowały się w przeprowadzenie zbiórki, jednak nie wszystkie osoby były wówczas obecne na sesji. W dalszej kolejności podziękowania wspólnie z Burmistrzem wręczył pani Danucie Höwelhaus, pani Grażynie Woźniak, panu Stanisławowi Starańskiemu. Słowa podziękowania radny Świtek skierował także w stronę redaktora lokalnej prasy pana Łukasza Różańskiego, za pośrednictwem którego podziękowanie ukaże się w prasie lokalnej i trafi do wiadomości większej liczby mieszkańców.
 
Ad 9

W tym momencie na prośbę Burmistrza głos zabrała pani Sekretarz – Janina Iglińska, która poinformowała, iż od dnia 8 czerwca 2010 roku obowiązuje Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz prace społecznie użyteczne. Przekazała, że Rozporządzenie, o którym mowa, obliguje Burmistrza do wyznaczenia podmiotów obowiązanych do przyjęcia skazanych w celu wykonywania pracy, uwzględniając opinię Prezesa Sądu Rejonowego określającą w szczególności przewidywaną liczbę skazanych oraz liczbę godzin w przeliczeniu na jednego skazanego. Dodała, że informacje o wyznaczonych podmiotach oraz opinię Prezesa Sądu Rejonowego Burmistrz jest zobligowany przedstawić Radzie Gminy. Zwróciła uwagę, że obowiązek informowania jest nowością w stosunku do poprzednich przepisów prawa w tym zakresie. Poinformowała, iż opinia Prezesa Sądu Rejonowego we Wrześni, jaka wpłynęła do Urzędu 18 października br. wyraziła zapotrzebowanie na 2011 rok następująco: przewidywana liczba skazanych przewidzianych do wykonywania pracy to około 30 osób, przewidywana liczba godzin w przeliczeniu na jednego skazanego około 180 godz. Poinformowała, że uwzględniając powyższą opinię Burmistrz wyznaczył dwa podmioty do przyjęcia skazanych w celu wykonywania pracy tj. Zakład Gospodarki Komunalnej (20 skazanych, 3600 godzin)  oraz Urząd Gminy (10 skazanych, 1800 godzin).
 
Ad 8
 

Pan J. Sobczak oznajmił, że dokładnie pamięta pierwsze posiedzenie radnych kadencji 2006 – 2010, a obecnie kadencja Rady się kończy. Stwierdził, że nie będzie podsumowywał minionej kadencji, ponieważ radni sami to już zrobili, natomiast resztę pracy radnych podsumują wyborcy. Podziękował wyborcom, za oddanie przez nich głosów w wyborach i powołanie tym samym Rady w przedstawionym składzie. Podziękował radnym Rady Miejskiej. Przypomniał, że w trackie kadencji miały miejsce zdarzenia radosne jak np. informacje na temat przydzielonych dofinansowań na określone zadania, pozytywnie rozpatrzonych wnioskach, rozpoczęciu prac budowlanych związanych z inwestycjami. Dodał, że były również zdarzenia smutne, a nawet tragiczne. Jako przykład podał rezygnacje z mandatu pana Hieronima Fechnera, wygaśnięcie mandatu w skutek śmierci radnego Kazimierza Drzażdżyńskiego. Przekazał, że o tych osobach również w dniu dzisiejszym należy pamiętać, ponieważ w swojej przerwanej pracy bardzo pozytywnie przysłużyli się Radzie Miejskiej. Słowa podziękowania skierował również w stronę sołtysów z gminy Miłosław. Zwrócił uwagę, że to dzięki sołtysom sołectwa wyglądają tak, że gmina może nawet na wieś zapraszać swoich gości, bo jest się czym pochwalić. Stwierdził, że z planów wynika, że świetlice i domy kultury będą pięknieć. Oznajmił, że rozumie postawę sołtysów, którzy mówią, że sołtys jest dziś stróżem, palaczem, a nawet instruktorem sprzętu. Dodał, że również w tym zakresie w miarę postępu sytuacja powinna się poprawiać. W dalszej kolejności pan Przewodniczący podziękował radnym Rady Powiatu: panu Jerzemu Mazurkiewiczowi, pani Aleksandrze Głowackiej, pani Henryce Waligórze,  panu Rafałowi Zięty, dyrektorom szkół i przedszkoli, strażakom, wędkarzom, Kierownikowi i pracownikom Zakładu Gospodarki Komunalnej, pani Małgorzacie Michalskiej – Mickiewicz, pracownikom Urzędu Gminy, w szczególności pracownikom Biura Rady. Następnie wręczył pamiątkowe upominki radnym Rady Miejskiej: Danucie Höwelhaus, Krystynie Przysiudzie, Marii Orzechowskiej, Krystynie Dobroczyńskiej, radnym: Romanowi Świtkowi, Jerzemu Trzmielowi, Andrzejowi Wnukowi, Zbigniewowi Mazurkiewiczowi, Andrzejowi Kasprzakowi, Franciszkowi Sztuce, Tadeuszowi Jenkowi, Romualdowi Barszczowi, Maciejowi Babiarzowi, panu Burmistrzowi Zbigniewowi Skikiewiczowi, jego Zastępcy panu Błażejowi Perze, Skarbnikowi Henrykowie Przykłocie, Sekretarzowi pani Janinie Iglińskiej, Inspektorowi ds. obsługi Rady pani Ewelinie Andrzejczak.

Pan Burmistrz wręczył upominek panu Przewodniczącemu Rady Miejskiej z podziękowaniem za współpracę, umiejętne prowadzenie sesji i umiejętność łagodzenia sporów.

 W wyniku wyczerpania tematyki obrad pan Jarosław Sobczak zakończył obrady XL sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu, dziękując zebranym za udział.
 
 

Protokołowała                                                                       Przewodniczący posiedzenia
 

mgr Ewelina Andrzejczak                                                     inż. Jarosław Sobczak
 

 Wykaz załączników do protokołu:

1.      Lista obecności;

2.      Porządek obrad;

3.      Informacja z działalności Rady w okresie międzysesyjnym;

4.      Sprawozdanie z działalności Burmistrza Gminy w okresie międzysesyjnym;

5.      Informacja z wykonania uchwał Rady Miejskiej;

6.      Uchwała nr XL/276/10 w sprawie zmian w Budżecie gminy Miłosław na 2010 rok;

7.      Wydruk prezentacji multimedialnej.