UDOSTĘPNIENIE AKTU STANU CYWILNEGO CELEM WYKONANIA FOTOKOPII ORAZ SKOROWIDZÓW ALFABETYCZNYCH AKTÓW ZGONU CELEM PRZEGLĄDANIA

OSOBOM UPRAWNIONYM DO OTRZYMANIA ODPISU AKTU STANU CYWILNEGO

 

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Urząd Stanu Cywilnego Miłosław, ul. Wrzesińska 19, pokój nr 1, tel. 61 438-37-45

adres e-mail: agosciniak@miloslaw.info.pl

 

Godziny otwarcia:

-     poniedziałki 8.00-16.00

-     od wtorku do piątku 7.00-15.00

 

WYMAGANE DOKUMENTY

- wniosek o udostępnienie: aktu - fotokopia/ skorowidzów aktów zgonów do przeglądania,

- dokument tożsamości.

 

MIEJSCE ZŁOŻENIA I ODBIORU DOKUMENTÓW

Złożenie dokumentów: Urząd Stanu Cywilnego, pokój Nr 1

Odbiór dokumentów: Urząd Stanu Cywilnego, pokój Nr 1

 

TERMIN REALIZACJI

Fotokopie wykonywane są własnym sprzętem po uprzednim umówieniu wizyty.

 

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Udostępnianie aktów stanu cywilnego oraz skorowidzów alfabetycznych aktów zgonu odbywa się w siedzibie urzędu.

 

OPŁATY

Samodzielne wykonanie fotokopii oraz przeglądanie skorowidzów aktów zgonu jest bezpłatne.

- pełnomocnictwo 17 zł – w przypadku działania przez pełnomocnika, chyba że istnieje podstawa do zwolnienia dokumentu z opłaty skarbowej tj. jeśli pełnomocnictwa udzielono małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu.

 

DODATKOWE INFORMACJE

W Urzędzie Stanu Cywilnego w Miłosławiu zarejestrowane są zdarzenia, które miały miejsce na terenie miasta i gminy Miłosław. Osobie uprawnionej do otrzymania odpisu:

·         można umożliwić nieodpłatnie wykonanie fotokopii aktu stanu cywilnego sporządzonego w księdze stanu cywilnego prowadzonej przed dniem wejścia w życie obecnie obowiązującej ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, jeżeli jej wykonanie nie zagraża trwałości księgi i zawartych w niej aktów stanu cywilnego. Fotokopia aktu stanu cywilnego nie ma mocy dokumentu urzędowego,

·         można umożliwić przeglądanie skorowidzów alfabetycznych aktów zgonu.

Obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują wykonywania kserokopii aktów stanu cywilnego ze wskazanego zakresu lat.

Do otrzymania odpisów aktów stanu cywilnego uprawnieni są:

- osoba, której akt dotyczy,

- wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy, opiekun,

- sąd i prokurator,

- organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych działań,

- inne osoby, które wykażą w tym interes prawny,

- organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny.

Osoba uprawniona do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego może działać przez pełnomocnika, który zobowiązany jest złożyć do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczoną kopię pełnomocnictwa.

 

W pisemnym wniosku należy wskazać dane wnioskodawcy, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz ewentualnie numer telefonu kontaktowego i adres e-mail celem umożliwienia kontaktu.

Ponadto:

- we wniosku o udostępnienie aktu celem wykonania fotokopii należy wskazać: imię i nazwisko osoby, której dotyczy akt (w przypadku aktu urodzenia - nazwisko rodowe), datę zdarzenia, należy również wskazać stopień pokrewieństwa osoby, której dotyczy akt, z wnioskodawcą,

- we wniosku o udostępnienie skorowidzów alfabetycznych aktów zgonu należy wskazać: imię i nazwisko osoby, której akt zgonu dotyczy (osoby poszukiwanej), przybliżoną datę zgonu, zakres lat, z których skorowidze aktów zgonu wnioskodawca chce przeglądać oraz stopień pokrewieństwa z wnioskodawcą.

Wniosek należy podpisać.

 

PODSTAWA PRAWNA

- art. 45 oraz 130 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1681 z późn. zm.),

-  Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.),

- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm.).