Protokół nr XXII/09

sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu,
która odbyła się 27 lutego i 4 marca 2009 r. o godz. 16.00
w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Miłosławiu

 

Przebieg obrad w dniu 27.02.2009 r.

Ad 1

Przewodniczący Rady Miejskiej w Miłosławiu – pan Jarosław Sobczak otworzył XXII sesję Rady Miejskiej witając zebranych będących na liście obecności załączonej pod nr 1 do protokołu, panie i panów sołtysów, radnego powiatowego Jerzego Mazurkiewicza, pana Burmistrza Zbigniewa Skikiewicza oraz jego Z-cę pana Błażeja Perę, pana Skarbnika, dyrektorów firm, kierowników jednostek organizacyjnych, mieszkańców gminy oraz przedstawiciela prasy.

Następnie stwierdził, że w sesji uczestniczy 11 radnych, co stanowi quorum zapewniające prawomocność obrad.

Ad 2

W tym momencie na sesję dotarł radny Andrzej Wnuk, stąd w dalszej części obrad uczestniczyło 12 radnych.

Pan J. Sobczak przedstawił program obrad XXII sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu.

Pan Z. Skikiewicz zawnioskował o zmianę porządku obrad, prosząc o zamianę punktu 13a z podpunktem 13e porządku obrad. Uzasadnił, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław na 2009 rok jest związana między innymi z uchwałą w sprawie przystąpienia gminy Miłosław do projektu „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie powiatu wrzesińskiego i powiatu chodzieskiego” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Priorytet Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej. Wyjaśnił, że do dnia dzisiejszego nie zostało wyjaśnione, jak zapisać w projekcie uchwały treść zapisów związanych z termomodernizacją. Poinformował, iż podjęcie obu uchwał jest konieczne w celu złożenia wniosku do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska wspólnie z powiatem wrzesińskim na dofinansowania zadania pod nazwą „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej”. Zawnioskował, aby po realizacji punktu 13e obrad sesji przerwać sesję i dokończyć obrady w dniu 4 marca br.

Radni jednogłośnie ( 12 głosami „za”) przyjęli zaproponowaną przez Burmistrza zmianę do porządku obrad. Porządek obrad stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Ad 3

Radni jednogłośnie ( 12 głosami „za” ) zatwierdzili protokół nr XXI/09 z sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu, odbytej 3 lutego 2009 r.

Ad 4

W tym punkcie pan Jarosław Sobczak przedstawił zebranym informację o działalności Rady w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Na obrady sesji dotarł radny Roman Świtek, dlatego w dalszej części obrad brało udział 13 radnych.

Pan J. Sobczak odczytał gratulacje przesłane przez Biuro Poselskie pana Posła Tadeusza Tomaszewskiego dla Kierownictwa Zespołu, kadry choreograficznej, członków grupy tanecznej i śpiewaków Zespołu „Ziemia Wrzesińska”. Powyższe gratulacje przekazał na ręce Kierownika Zespołu, pana Stanisława Filipiaka.

Pan Romuald Barszcz poinformował, iż rozgrywki XXXV Turnieju Piłki Siatkowej trwają od 16 lutego br. Następnie zaprosił na mecze finałowe, które odbędą się 28 lutego br.

Ad 5

Pan Z. Skikiewicz przedstawił zebranym sprawozdanie z działalności Burmistrza Gminy w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad 6

Pani Anna Kudlaszyk w zastępstwie pani Marii Hetmańczyk – Dyrektora Miłosławskiego Centrum Kultury, przedstawiła sprawozdanie z działalności MCK w 2008 roku. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Pan Barszcz stwierdził, że pani Kudlaszyk przedstawiła dwa oddzielne sprawozdania – biblioteki i MCK. Zapytał czy znany jest procentowy udział budżetu administracji – biblioteki i MCK - w całkowitych wydatkach budżetu Miłosławskiego Centrum Kultury.

Pani A. Kudlaszyk odpowiedziała, że odpowiedzi na wszelkie zadane pytania, zostaną przekazane Dyrektorowi MCK, który jest najbardziej kompetentna osobą do udzielenia odpowiedzi.

Pan J. Sobczak poinformował pana Barszcza, że Miłosławskie Centrum Kultury jest jedną instytucją.

Pan Burmistrz zwrócił uwagę, że w budżecie gminy MCK zapisane jest w dwóch pozycjach wyodrębniających MCK i biblioteki.

Ad 7

Pani Krystyna Burcon – Stanisławska – Kierownik Świetlicy Wiejskiej w Pałczynie – przedstawiła sprawozdanie z działalności świetlicy wiejskiej w 2008 roku. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Pani Danuta Howelhaus zapytała czy 30-50 osób przebywających dziennie na świetlicy to dzieci czy młodzież.

Pani Kierownik odpowiedziała, że są to dzieci, młodzież i dorośli.

Ad 8

Pani Wiesława Stachowiak – Kierownik Świetlicy Wiejskiej w Czeszewie, przedstawiła sprawozdanie z działalności świetlicy w 2008 roku. Sprawozdanie jest załączone pod nr 7 do protokołu.

Ad 9

Pani Małgorzata Bzowa – Kierownik Świetlicy Wiejskiej w Orzechowie przedstawiła zebranym sprawozdanie z działalności świetlicy w 2008 roku. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Pan Andrzej Wnuk zawnioskował do Przewodniczącego Rady Miejskiej o stworzenie wzoru sprawozdań, mianowicie ujednolicenia ich struktury. Oznajmił, że byłyby one bardziej czytelne, gdyby wyróżnić w nich część ogólną, opisową i finansową. Następnie zapytał czy jakakolwiek świetlica wiejska na terenie gminy Miłosław posiada roczną kronikę z działalności. Dodał, że w roku bieżącym przeznaczono 65.000,00 zł na działalność kulturalną. Zwrócił uwagę, że z przedstawionych sprawozdań wynika, że tworzy się kultura na poziomie ulotnym. Oznajmił, że jest bardzo mało „kultury trwałej”, a pieniądze przeznaczane są na utrzymanie budynków. Dodał, że gmina posiada pomnik Juliusza Słowackiego, który stanowi element kultury trwałej. Zaapelował o tworzenie kultury trwałą, którą można odtworzyć. Zwrócił uwagę, że ostatnie 20 lat działalności kulturalnej w gminie Miłosław prawdopodobnie jest zapisana, ale trudno będzie do niej dotrzeć. Powiedział, że gdzieś są kroniki działalności, kroniki wydarzeń kulturalnych, zdjęcia. Oznajmił,
że przy okazji roku Juliusza Słowackiego chciałby odtworzyć wydarzenia z przeszłości dotyczące historii pomnika Juliusza Słowackiego. Powiedział, że brakuje materiałów, ponieważ nic nie jest utrwalone. Zaapelował do kierowników świetlic wiejskich, aby prowadzili kroniki. Dodał, że Miłosławskie Centrum Kultury zobowiązane jest do prowadzenia kroniki gminy – była prowadzona przez poprzedniego sekretarza, ale w pewnym roku się kończy i nie jest kontynuowana. Zwrócił uwagę, że pani Elżbieta Gajewicz pisząc swoje książki, tworzy kulturę trwałą, która będzie cytowana w opracowaniach i pracach dzieci, młodzieży. Dodał, że należałoby dotrzeć do prac magisterskich na temat gminy Miłosław. Zaapelował, żeby utrwalać kulturę, aby pozostał jej ślad.

Pan J. Sobczak przypomniał, że radny Wnuk już na wspólnym posiedzeniu Komisji zgłosił wniosek o ujednolicenie sprawozdań. Dodał, że na pewno znajdzie to odzwierciedlenie w przyszłości w kolejnych sprawozdaniach. Stwierdził, że dobrze prowadzoną kronikę posiada Gimnazjum w Miłosławiu.

Następnie pani M. Bzowa dodała, że poprzednia pani Kierownik, Teresa Woźniak prowadziła kronikę. Dodała, że posiada kroniki pani Woźniak oraz tą, którą sama napisała.

Ad 10

Pan Szymon Przybylski – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu przedstawił sprawozdanie z działalności Zakładu z 2008 roku. Sprawozdanie załączone jest pod nr 9 do protokołu.

Ad 11

W tym punkcie głos zabrała pani Urszula Remisz - Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej w Czeszewie, która przedstawiła sprawozdanie z działalności Warsztatu w 2008 roku. Powyższe sprawozdanie jest załączone pod nr 10 do protokołu.

Ad 12

Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu w 2008 roku przedstawiła pani Kierownik - Teresa Zmuda. Sprawozdanie jest załączone pod nr 11 do protokołu.

Pan T. Jenek zapytał czy gmina pokrywa koszty pobytu mieszkańców Gminy w Domu Pomocy Społecznej także w przypadku, kiedy osoby te mają rodzinę.

Pani T. Zmuda wyjaśniła, że są to przypadki kiedy rodzina nie przekracza ustawowego kryterium finansowego i wtedy gmina musi ponosić odpłatność za pobyt osoby w DPS.

Pan T. Jenek zapytał, czy jeśli samotna matka mieszka pod tym samym adresem z konkubinem, to matkę traktuje się jako samotnie wychowująca dzieci.

Pani Wioletta Wolarska – Starszy Inspektor ds. świadczeń rodzinnych – wyjaśniła, że samotne wychowywanie wypłacane jest osobno wdowcom i wdowom, a także gdy w akcie urodzenia dziecka jest zaznaczone „ojciec nieznany”.

Pan A. Wnuk zapytał co oznacza liczba 729 - świadczeń i ile jest samotnych matek na terenie gminy.

Pani Wolarska odpowiedziała, że liczba 729 - iu to ilość wypłaconych świadczeń z tytułu samotnego wychowania w całym roku.

Pan Andrzej Wnuk zapytał, ile jest samotnych matek wychowujących dzieci na terenie gminy Miłosław.

Pani Zmuda odpowiedziała, że poda informację na następnym posiedzeniu.

Pan J. Sobczak zwrócił uwagę, że liczba świadczeń jest iloczynem liczby matek, ilości dzieci i ilości miesięcy.

Pan Wnuk zapytał, jakie są wskaźniki, na podstawie których wyznacza się ubóstwo.

Pani Teresa Zmuda powiedziała, że ubóstwo określone jest w ustawie o pomocy społecznej. Oznajmiła, że gdy dochód nie przekracza 351,00 zł na osobę w rodzinie to można przyznać świadczenie, jeśli rodzina wystąpi z wnioskiem do OPS. Dodała, że musi wystąpić czynnik, który określa ubóstwo.

Pan A. Wnuk zapytał, jak wygląda sprawa bezrobocia w gminie Miłosław. Dodał, że w porównaniu ze sprawozdaniem z poprzedniego roku bezrobocie spadło.

Pani T. Zmuda odpowiedziała, że mniejsza liczba świadczeń nie jest wynikiem spadku bezrobocia. Wyjaśniła, ze nie wszystkie osoby bezrobotne zwróciły się do OPS-u o pomoc.

Pan radny Wnuk zapytał, czy wprowadzenie funduszu alimentacyjnego zwiększyło ilość dzieci, które mogą otrzymać świadczenia alimentacyjne.

Pani Zmuda odpowiedziała, że zwiększyła się liczba dzieci.

Pani Wolarska oznajmiła, że wzrosła liczba dzieci ze względu na to, że w tej chwili mogą pobierać fundusz alimentacyjny rodziny pełne, które po raz drugi zawarły związek małżeński. Poinformowała, że wcześniej mogły go pobierać osoby żyjące w separacji

Pan Wnuk zapytał o liczbę osób korzystających z dożywiania w Orzechowie i Miłosławiu.

Pani Kierownik OPS poinformowała, że z tej formy pomocy korzystają dzieci ze szkół w Orzechowie i Miłosławiu, natomiast trudno jest jej powiedzieć, jak to się rozkłada, ponieważ musiałaby znać dokładną liczbę korzystających dzieci w szkołach.

Pan Wnuk zapytał panią Kierownik czy jeśli chodzi o świadczenia społeczne istnieją statystyki porównujące gminę Miłosław z innymi gminami. Dodał, że gmina Miłosław należy do tych gmin, gdzie jest niski dochód na mieszkańca

Pani T. Zmuda powiedziała, że na pewno takie statystyki są, ale ona się dokładnie nie orientuje, jak wygląda realizacja tego zadania w innych gminach. Dodała, że każda gmina składa wnioski na zapotrzebowanie, a Ośrodek Pomocy Społecznej wnioskuje o 250.000,00 zł (40% własnego udziału, 60% dotacji).

Pan Jerzy Trzmiel powiedział, że chciałby się ustosunkować do przedstawionych sprawozdań. Zwrócił uwagę, ze sprawozdań przedstawionych przez panie Kierownik świetlic wynika, że dbają one o estetykę świetlic, są zaangażowane w swoją pracę. Przypomniał również o ujednoliceniu sprawozdań, aby posiadały część finansową i ogólną. Następnie zwrócił się do pana Przybylskiego – Kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej, że woda nadal jest zanieczyszczona.. Dodał, że trzeba inwestować środki w wymianę rur azbestowych.

Ad 13

 

a) W tym punkcie pani T. Zmuda przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wielkości niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu.

 

Radni jednogłośnie (13 głosami „za”) przyjęli uchwałę Nr XXII/157/09 w sprawie określenia wielkości niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu. Uchwała załączona jest pod nr 12 do protokołu.

 

b)Pani Danuta Grajek – Inspektor ds. edukacji i kultury - przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Regulaminu przyznawania nauczycielom zatrudnionym w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez gminę Miłosław dodatku motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, niektórych innych składników wynagrodzenia oraz dodatku mieszkaniowego”.

 

Radni jednogłośnie (13 głosami „za”) przyjęli uchwałę Nr XXII/158/09 w sprawie uchwalenia „Regulaminu przyznawania nauczycielom zatrudnionym w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez gminę Miłosław dodatku motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, niektórych innych składników wynagrodzenia oraz dodatku mieszkaniowego”. Powyższa uchwała jest załączona pod nr 13 do protokołu.

 

c)Pan Piotr Zaworski – Kierownik Referatu Inwestycyjnego przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych.

 

Radni jednogłośnie (13 głosami „za”) przyjęli uchwałę Nr XXII/159/09 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych. Uchwała jest załączona pod nr 14 do protokołu.

 

d) Pani Janina Iglińska, Kierownik Referatu Organizacyjnego Kadr i Edukacji przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictwa kierownikowi Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu.

Radni jednogłośnie (13 głosami „za”) przyjęli uchwałę Nr XXII/160/09 w sprawie udzielenia pełnomocnictwa kierownikowi Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Następnie Przewodniczący obrad sesji złożył do Rady Miejskiej wniosek o przerwanie sesji, zgodnie z § 25 Statutu Gminy. Zawnioskował o przerwanie sesji z powodów, które wcześniej przedstawił pan Burmistrz i wznowienie obrad 4 marca br. o godz. 18.00.

Radni jednogłośnie (13 głosami „za”) przyjęli wniosek o przerwanie sesji i kontynuowanie obrad w dniu 4 marca 2009 roku.

Przebieg obrad w dniu 04.03.2009 r.

Ad 14

e) Pan Skarbnik - Henryk Przykłota - przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Miłosław na 2009 rok. Wyjaśnił, że zmiany w budżecie związane są z wnioskiem o dofinansowanie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej, jaki gmina zamierza złożyć w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.Dodał, że Wieloletni Plan Inwestycyjny także uległ aktualizacji w zakresie zadania dotyczącego Termomodernizacji.

Pan B. Pera przypomniał, iż w trakcie poprzedniej części sesji, radni na wniosek Przewodniczącego Rady Miejskiej zdecydowali o przerwaniu sesji. Wyjaśnił, że wystąpiły wątpliwości, co do liczby budynków użyteczności publicznej, jakie powinny zostać zapisane w treści projektu uchwały. Oznajmił, że materiał, które radni otrzymali przed sesją jest materiałem obowiązującym.

Pan A. Wnuk zapytał czy nie należałoby zmienić kolejności głosowania projektów uchwał, aby jako pierwszy głosowany był projekt uchwały w sprawie przystąpienia gminy Miłosław do projektu pn. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie powiatu wrzesińskiego i powiatu chodzieskiego”, a dopiero w dalszej kolejności głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław. Wyraził obawę, iż w przypadku nie podjęcia przez radnych projektu uchwały w sprawie termomodernizacji, trzeba będzie znów wprowadzać zmiany w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Pan B. Pera wyjaśnił, że Wieloletni Plan Inwestycyjny został zaktualizowany także, ale nie wyłącznie na potrzeby złożenia wniosku do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Oznajmił, że WPI można wykorzystać podczas składnia wniosków do innych programów.

Radni jednogłośnie (13 głosami “za”) podjęli uchwałę Nr XXII/161/09 w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław na 2009 r. Uchwała załączona jest pod nr 16 do protokołu.

f) Pan B. Pera przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia gminy Miłosław do projektu pn. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie powiatu wrzesińskiego i powiatu chodzieskiego” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013, Priorytet IX Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna, Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej.

Radni jednogłośnie (13 głosami “za”) podjęli uchwałę Nr XXII/162/09 w sprawie przystąpienia gminy Miłosław do projektu pn. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie powiatu wrzesińskiego i powiatu chodzieskiego” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013, Priorytet IX Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna, Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej. Uchwała załączona jest pod nr 17 do protokołu.

Ad 15

Pan Romuald Barszcz poruszył temat podziału środków z Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Powiedział, iż dowiedział się, że środki zostały już podzielone. Dodał, że w zeszłym roku termin składania wniosków był do 15 marca, a w roku bieżącym do 12 lutego można było składać zapotrzebowania. Oznajmił, że jest zbulwersowany, że jako prezes organizacji pozarządowej nie wiedział, że można było składać wnioski do 12 lutego. Powiedział, że na jego wniosek, na wspólnym posiedzeniu Komisji w projekcie uchwały dotyczącej przyjęcia programu GKPiRPA dodano w art. 3 podpunkt d – współpraca GKPiRPA z organizacjami pozarządowymi, sołectwami – z tymi organizacjami GKPiRPA powinna współpracować. Zapytał, który z beneficjentów dofinansowanych z funduszu GKPiRPA, więcej pracuje z dziećmi i młodzieżą niż LKS Klafs „Orlik”. Dodał, że w tym roku, gdyby wiedział o składaniu wniosków do 12 lutego, to na pewno by taki wniosek złożył. Zapytał czy to prawda, że wnioski można było składać do 12 lutego i czy środki zostały rozdzielone.

Pan A. Wnuk zawnioskował, aby termin składania wniosków do GKPiRPA był stały. Powiedział, że jest zaskoczony terminem 12 luty 2009. Następnie złożył wniosek, aby radni otrzymali informację kto jest beneficjentem tych środków. Powiedział, że GKPiRPA ma do rozdysponowania 85.000,00 zł, dlatego chciałby, aby przydział środków był rozpisany wraz z uzasadnieniem. Dodał, że uchwała wyraźnie wskazuje, na jaki cel powinny być przeznaczone środki finansowe GKPiRPA. Następnie pochwalił pana Burmistrza za inicjatywę powołania komitetu organizacyjnego do spraw obchodów 200 rocznicy urodzin Juliusza Słowackiego .Dodał, że jest to bardzo dobry wstęp do powołania kolejnego komitetu na obchody 700 lecia istnienia Miłosławia w 2014 roku Oznajmił, że w 1314 roku pojawiły się w źródłach pisanych pierwsze wzmianki o Miłosławiu. Powiedział, że inicjatywa powołania komitetu jest słuszna, a osoby, które się zaangażowały chętnie pracują.

Pan Z. Skikiewicz zaproponował, aby na pytania dotyczące GKPiRPA udzielił odpowiedzi, na kolejnej sesji nowy przewodniczący Komisji. Poinformował, że dotychczasowa przewodnicząca, pani Irena Janiak złożyła rezygnację z funkcji. Poinformował, że 2 marca 2009 r. wspólnie z członkami komisji zadecydował o powołaniu na to stanowisko pana Leonarda Dopierałę. Powiedział, że pan Dopierała przedstawi szczegółowe informację, zaprezentuje wykaz beneficjentów i uzasadnienia Komisji o przyznanych środkach.

Pan A. Wnuk zawnioskował, aby ogłaszać konkursy. Dodał, że wie, iż wszystkie konkursy związane są z budżetem, którego uchwalenie jest jakby wstępem do ogłoszenia konkursu. Zaproponował, aby maksymalnie wcześnie ogłaszać konkursy, aby organizacje pozarządowe miały do dyspozycji środki już na początku roku.

Pan Barszcz poinformował, że dnia 5 marca 2009 roku złoży wniosek do Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o przyznanie środków finansowych. Dodał, że od członka Komisji Profilaktyki dowiedział się, że podział środków był.

Pan J. Sobczak oznajmił, że pan Burmistrz nie zaprzecza tej informacji.

Pan Z. Skikiewicz powiedział, że nie zaprzecza, ponieważ z tego co się dowiedział uczestnicząc w spotkaniu, zamiar Komisji był taki, żeby przejrzeć wnioski i przyznać wnioskodawcom środki. Wyjaśnił, że uczestniczył tylko w pierwszej części spotkania, dlatego nie udzili odpowiedzi na zadane pytania. Oznajmił, że jeśli chodzi o konkursy, to gmina jest już po rozstrzygnięciu konkursu, ale w tych miejscach budżetu, które są objęte dotacjami i przewidziane na współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dodał, że te konkursy są już rozstrzygnięte. Poinformował, że na kolejnej sesji przedstawi wyniki konkursów. Oznajmił, że ma już przygotowane umowy i trwa ich podpisanie.

Pan Andrzej Wnuk powiedział, że o terminach składania wniosków nie było informacji.

Pan Burmistrz odpowiedział, że były ogłoszenia w Wiadomościach Wrzesińskich i na stronie internetowej – BIP.

Pan Wnuk zapytał jaki był termin składania wniosków do GKPiRPA..

Pan Skikiewicz oznajmił, że czas na składnie wniosków był do 15 lutego 2009 roku.

Ad 15

Pan Andrzej Kolecki - mieszkaniec Miłosławia zapytał radnych i pracowników gminy czy pamiętają, że 4 czerwca 2009 r. mija 20 rocznica wyborów do Sejmu i czy przewiduje się w związku z tym w Miłosławiu jakieś uroczystości, ponieważ wybrany był wtedy poseł z Miłosławia – Józef Wlekliński. Następnie w imieniu wędkarzy podziękował panu Zaworskiemu za uporządkowanie terenów przy stawie.

Pan J. Sobczak przypomniał, że gmina obchodzi rocznice związane z samorządami. Przypomniał o propozycji nadania jednej z ulic w Miłosławiu imienia Józefa Wleklińskiego.

Pani Maria Orzechowska w imieniu mieszkańców ul. Miłosławskiej 48 w Orzechowie zapytała czy grunty na działkach są podzielone. Zapytała, kto ma posprzątać gruz, pozostały po remontach. Dodała, że remonty zostały zakończone, a śmieci pozostały.

Pan Burmistrz odpowiedział, działka została podzielona przed wykupem. Wyjaśnił, że mieszkańcy zostali współwłaścicielami działki w myśl przepisów ustawy o wspólnotach mieszkaniowych. Uzupełnił, że w każdym metrze kwadratowym posesji każdy z właścicieli ma współudział określony w akcie notarialnym. Oznajmił, że konkretnego podziału zrobić nie można. Powiedział, że sprawę śmieci przekażę Straży Miejskiej.

Pan J. Sobczak poinformował, że z przepisów ustawy o odpadach wynika, że właścicielem odpadów jest właściciel działki.

Pani Krystyna Przysiuda przekazała, że lampy uliczne późno się zapalają.

Pan Z. Skikiewicz oznajmił, że na transformatorach są zainstalowane zegary astrologiczne ustawione zgodnie ze wschodami i zachodami słońca. Dodał, że zostały one na wniosek radnego Jenka opóźnione o 0,5 godziny w stosunku do prawidłowych godzin wschodu i zachodu słońca. Powiedział, że faktycznie przy pochmurnym dniu jest przez jakiś czas ciemno. Zgodził się z panem Przewodniczącym, że po zmianie czasu, będzie lepiej.

Pani Krystyna Dobroczyńska poinformowała, że drogi osiedlowe w Orzechowie (ul. Świerkowa, ul. Leśna, Wiązowa, Rzeczna) są w złym stanie. Zapytała pana Burmistrza, kiedy na drogi wyjedzie równiarka.

Pan Skikiewicz powiedział, że zlecenie zostało podpisane z firmą FRED ze Środy Wielkopolskiej, jednak właściciel firmy uważa, iż jest jeszcze zbyt wcześnie na rozpoczęcie prac ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe. Dodał, że przy niekorzystnych warunkach pogodowych prace mogłyby spowodować szkody. Powiedział, że prace rozpoczną sie przy sprzyjającej pogodzie.

Pani Dobroczyńska poinformowała, że w Orzechowie przy ul. Miłosławskiej (okolice dawnego kościółka) rosną trzy drzewa, których korony stanowią niebezpieczeństwo. Następnie poprosiła pana Skikiewicza o interwencje. Zapytała czy Rada Sołecka ma wysłać pismo w tej sprawie do powiatu.

Pan Burmistrz powiedział, że przekaże wniosek do Zarządu Dróg Powiatowych.

Pan Jerzy Trzmiel powiedział, że powołanie Komisji Antyalkoholowej jest obowiązkiem pana Burmistrza; Burmistrz ją powołuje i on ustala skład i ilość członków Komisji. Oznajmił, że został poinformowany spotkaniu komisji 2 marca. Powiedział, że pytał się o sprawę pana Barszcza i otrzymał odpowiedz, że Klub Sportowy „Orlik” wniosku nie złożył do GKPiRPA. Dodał, że odnośnie procedury do kiedy należy składać wnioski nie został poinformowany. Następnie zwrócił sie do pana Skarbnika, iż w wydatkach budżetowych środki w wysokości 15.000,00 zł zabezpieczone są na budowę boiska Orlik 2012. Oznajmił, ze koszty budowy boisk z w ramach programu wzrastają, a każdy wniosek ma 3 źródła finansowania: budżet gminy, budżet województwa, budżet Unii Europejskiej. Oznajmił, ze kwoty zapisane to kwoty bez VAT -u, dlatego koszty będą znacznie większe. Zapytał, czy skoro gmina zapisała na rok bieżący kwotę 15.000,00 zł na realizacje tego zadania to istnieje szansa na realizacje inwestycji w roku bieżącym. Następnie poinformował radnego Barszcza, że jako członek GKPiRPA nie jest upoważniony do udzielania informacji odnośnie podziału środków, ponieważ najbardziej odpowiednią osobą do tego jest Przewodniczący Komisji.

Pan Z. Skikiewicz odpowiedział, że 15.000,00 zł przeznaczone zostanie na dokumentację techniczną. Powiedział, że na dzień dzisiejszy nie są znane całkowite koszty inwestycji, który dotrze najbliższym czasie. Oznajmił, że jeśli będzie znany kosztorys, to zostaną zapisane środki w budżecie gminy. Potwierdził, ze kwota 330 000,00 zł pochodzi z budżetu państwa, 330 000,00 zł pochodzi z budżetu Marszałka Województwa, pozostała kwota leży po stronie gminy. Poinformował, że na kwotę 660 000,00 zł jest zawarta wstępna umowa, natomiast w pozostałe środki swój wkład oferuje także Starostwo Powiatowe.

Ad 10

W wyniku wyczerpania tematyki obrad pan J. Sobczak zakończył obrady XXII sesji Rady Miejskiej i podziękował obecnym za udział.

Protokołowała                                                                                                   Przewodniczący posiedzenia

Ewelina Andrzejczak                                                                                             inż. Jarosław Sobczak

 

Wykaz załączników do protokołu:

  1. Lista obecności;

  2. Porządek obrad;

  3. Informacja z działalności Rady w okresie międzysesyjnym;

  4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Gminy w okresie międzysesyjnym;

  5.  Informacja z wykonania uchwał Rady Miejskiej;

  6.  Sprawozdanie z działalności Miłosławskiego Centrum Kultury w Miłosławiu w 2008 r. 

  7.  Sprawozdanie z działalności świetlicy wiejskiej w Pałczynie w 2008 r.

  8.  Sprawozdanie z działalności świetlicy wiejskiej w Czeszewie w 2008 r. 

  9. Sprawozdanie z działalności świetlicy wiejskiej w Orzechowie w 2008 r.

  10.  Sprawozdanie z działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu w 2008 r. 

  11.  Sprawozdanie z działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Miłosław 2008 r. 

  12. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu w 2008 r.

  13.  Uchwała nr XXII/157/09 w sprawie określenia wielkości niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu; uchwalenia

  14.  Uchwała nr XXII/158/09 w sprawie„Regulaminu przyznawania nauczycielom zatrudnionym w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez gminę Miłosław dodatku motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, niektórych innych składników wynagrodzenia oraz dodatku mieszkaniowego”;

  15.  Uchwała nr XXII/159/09 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych; 

  16.  Uchwała nr XXII/160/09 w sprawie udzielenia pełnomocnictwa kierownikowi Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu;

  17. Uchwała nr XXII/161/09 w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław na 2009 r.

  18. Uchwała nr XXII/162/09 w sprawie przystąpienia gminy Miłosław do projektu pn. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie powiatu wrzesińskiego i powiatu chodzieskiego” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013, Priorytet IX Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna, Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej.