Protokół nr VI/07

sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu

odbytej dnia 15 maja 2007 r. o godz. 16.00

w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Miłosławiu

 

 

 

Ad 1

Na wstępie Przewodniczący Rady Miejskiej - pan Jarosław Sobczak - otworzył VI sesję Rady Miejskiej witając zebranych, będących na liście obecności załączonej pod nr 1 do protokołu, a także Dyrektora SP ZOZ – pana Zbyszko Przybylskiego, panów Burmistrzów, panie i panów sołtysów, dyrektorów firm, kierowników jednostek organizacyjnych, mieszkańców gminy, przedstawicieli prasy.

Następnie stwierdził, że w sesji biorą udział wszyscy radni (15), co stanowi quorum zapewniające prawomocność obrad.

 

Ad 2

Pan J. Sobczak przedstawił zebranym porządek obrad na bieżącą sesję. Następnie oznajmił, iż radni otrzymali nowy porządek sesji. Wyjaśnił, że program sesji w treści nie uległ zmianie, jednak zmieniona została kolejność niektórych podpunktów.

Pan Romuald Barszcz zawnioskował o dodanie do nazwy Szkoły Podstawowej
w Miłosławiu jej imienia Wiosny Ludów. Zauważył, że wszystkie szkoły mają imię, tak i Szkoła Podstawowa w Miłosławiu ma nadane imię.

Pan J. Sobczak oznajmił, iż jest to słuszna uwaga, dlatego błąd zostanie poprawiony.

Radni jednogłośnie ( 15 głosami "za" ) przyjęli zaproponowane zmiany w porządku obrad. Porządek obrad załączony jest pod nr 2 do protokołu.

 

Ad 3

Radni jednogłośnie (15 głosami „za”) przyjęli protokół poprzedniej sesji nie wnosząc uwag do jego treści.

 

Ad 4

Pan J. Sobczak przedstawił zebranym informację z działalności Rady w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Ad 5

Pan Zbigniew Skikiewicz – Burmistrz Gminy - przedstawił zebranym sprawozdanie z działalności Burmistrza Gminy w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik nr 4 do protokołu. Następnie wręczył zaświadczenie o wyborze sołtysom. Byli to panowie: Stanisław Starański – sołtys Bugaju oraz pan Franciszek Sztuka – sołtys Skotnik. W dalszej kolejności pan Burmistrz poinformował, iż dnia 13 kwietnia br. w Krakowie uczestniczył, wspólnie z panią Dyrektor Aleksandrą Narożną i przedstawicielami Rady Rodziców Przedszkola “ Koszałek Opałek” w uroczystości przekazania pani Zenobii Szylderowicz tytułu “Osobowości Roku w wychowaniu przedszkolnym”. Przypomniał, że to juz druga nauczycielka, która wygrywa konkurs prowadzony przez redakcję miesięcznika “Bliżej przedszkola”. Pogratulował pani Zenobii zdobytego tytułu, wyrażając przy tym zadowolenie, że takie osoby pracują w jednostkach oświatowych na terenie gminy.

Pani Zenobia Szylderowicz podziękowała za gratulacje. Zaznaczyła, że zdobycie tytułu to nie tylko jej zasługa, ale wielu osób, które ją otaczają. Oznajmiła, iż szczególnie chciała wyróżnić panią dyrektor, która cały czas ją wspiera i jest najlepszym dyrektorem, jakiego w życiu spotkała. Kolejne słowa podziękowania skierowała do Rady Rodziców, która jak stwierdziła, robi wszystko, aby dzieci wspierać. Następnie podziękowała panu Burmistrzowi oraz Radzie Miejskiej, którzy także pragną dobra dzieci.

W dalszej kolejności swego sprawozdania pan Burmistrz nawiązał do uroczystości związanych z 10 leciem powstania Stowarzyszenia Sołtysów Województwa Wielkopolskiego. Złożył gratulacje dla całego Stowarzyszenia na ręce pana Franciszka Sztuki.

Pan Z. Skikiewicz poinformował, że podczas wizyty w Holandii mieszkanka Miłosławia – pani Aleksandra Głowacka - została odznaczona orderem “Oranje – Nassau” przyznanym przez Królową Holandii za wybitne osiągnięcia we współpracy pomiędzy Holandią a Polską. Pogratulował pani A. Głowackiej. Dodał, że pani A. Głowacka jest jedyną mieszkanką gminy Miłosław, powiatu wrzesińskiego, a być może nawet województwa wielkopolskiego, która tym wyróżnieniem została uhonorowana. Poinformował, że order w imieniu królowej wręczył Burmistrz gminy Bergen – Klaverdijk – na specjalnej uroczystości w tamtejszym Urzędzie Gminy.

Pani A. Głowacka powiedziała, że głos jej drży, ale wygląda zdecydowanie lepiej niż w Bergen, gdzie była kompletnie zaskoczona. Stwierdziła, że to nie tylko jej zasługa, ale zasługa całego sztabu ludzi, którzy w komitecie ds. współpracy z gminą Bergen nad tą współpracą czuwali. Dodała, że gmina może się cieszyć, iż przez tyle lat współpracę udało się utrzymać, kontynuować i czerpać z niej pożytki dla gminy. Oznajmiła, że Burmistrz Bergen zapytał ją czy dobrze po polsku wypowiedział zdanie o nadanie orderu, jednak przyznała, że nie rozumiała ani po polsku, ani po holendersku. Dodała, że koleżanka w pewnym momencie zaczęła się dziwić od kiedy rozumie po holendersku.

W dalszej kolejności pan Z. Skikiewicz przedstawił zebranym informację z wykonania uchwał Rady Miejskiej załączoną pod nr 5 do protokołu.

 

Ad 6

Pan R. Barszcz oznajmił, iż jest zbulwersowany informacją, że po środki przeznaczone na zadanie pod nazwą Piłka Plażowa nikt się nie zgłosił. Dodał, że jest organizatorem tego zadania
w okresie letnim. Zapytał czy klub sportowy “Orlik” wiedział o tej ofercie.

Pan Z. Skikiewicz odpowiedział, że klub ten pewnie wiedział o ofercie skoro złożył oferty na interesujące go inne zadania. Dodał, że wszystkie ogłoszenia były publikowane i był do nich szeroki dostęp.

Pan R. Barszcz stwierdził, że całe szczęście, iż zarząd podał się do dymisji.

 

Ad 7
a)

W tym punkcie obrad głos zabrał pan Zbyszko Przybylski – Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej we Wrześni – który przypomniał o sesji Rady Miejskiej, która miała miejsce 2 lata temu, podczas której przedstawiał ogólne założenia strategi rozwoju szpitala. Dodał, że jest to kontynuacja pewnego rodzaju zamierzeń, które zostały wtedy przedstawione. Wyjaśnił, że istota problemu polega na tym, że szpital znalazł się w realiach Unii Europejskiej, w związku z czym Rozporządzeniem Ministra Zdrowia zmieniły się wymogi dotyczące konieczności dostosowania szpitala do infrastruktury tych przepisów. Dodał, że tymi wskaźnikami są sprawy związane z wielkością czy powierzchnią przypadającą na jedno łóżko szpitalne, rozłożenie łóżek i wiele innych. Poinformował, że również zmieniły się wymogi Narodowego Funduszu Zdrowia, UE, oczekiwania pacjentów i ich świadomość. Stwierdził, że analizując obecną sytuację szpitala i jego infrastrukturę do wymogów Rozporządzenia to szpital nie spełnia standardów, dlatego należy go rozbudować w celu realizacji programu. Oznajmił, że jedna z wersji groziła redukcją łóżek o ?, zmniejszeniem możliwości przyjmowania pacjentów, zawężeniem zakresu świadczonych usług, zwolnieniami, ponieważ w obecnym obiekcie nie można realizować zadań. Powiedział, że zostało zlecone wykonanie studium programowo-przestrzenne, aby mieć wyobrażenie, o jakiej inwestycji jest mowa, jakie działania podejmować w celu dostosowania obiektu. Stwierdził, że ze studium jednoznacznie wynika, iż należy rozbudować obiekt o prawie tak dużej powierzchni, jaka jest obecnie. Dodał, że rodzi się problem finansowania inwestycji, która przekracza możliwości budżetu powiatowego, a budżet państwa przestał finansować tego typu zadania. Wyjaśnił, że szpital nie jest jednostką budżetową ale tzw. Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, który jest między jednostką budżetową a spółką prawa handlowego. Zaznaczył, iż w związku z tym, aby utrzymać zakres świadczonych usług oraz dostosować się do wymogów Rozporządzenia do końca roku należy przedstawić Wojewodzie program do akceptacji, na realizację którego wyznaczono okres do 2012 roku. Stwierdził, że zadanie wymaga przekształcenia szpitala w spółkę prawa handlowego, co stworzy nowe możliwości pozyskania środków finansowych. Powiedział, że spółka prawa handlowego ze 100% udziałem Powiatu będzie organem założycielskim dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Zauważył, iż w projekcie uchwały jest zapis o likwidacji, jednak nie chodzi o likwidację fizyczną, ale jest to prawna formuła, która oznacza wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego obecnej jednostki pod nazwą SP ZOZ. Wyjaśnił, że w to miejsce zostanie zarejestrowany niepubliczny zakład, który kontynuuje i przejmuje całość obowiązków, praw cesją i nadal jest realizowane w oparciu o kodeks prawa handlowego.

Pan Dionizy Jaśniewicz - Starosta Wrzesiński – powiedział, że już 5 rok Starostwo zajmuje się sprawami związanymi z restrukturyzacją, modernizacją, remontami, inwestycjami w szpitalu powiatowym we Wrześni. Oznajmił, że koncepcja zrodziła się w szpitalu wrzesińskim, a jest to propozycja, która ma doprowadzić w końcowym modelu do modernizacji bazy technicznej, jak również zmian organizacyjnych, które mają doprowadzić do zabezpieczenia pełnych usług. Dodał, że bezwzględnym i nienaruszalnym jest realizacja tzw. bezpłatnej opieki zdrowotnej, gdyż w tym zakresie nie nastąpi uszczuplenie, a wręcz przeciwnie dysponując nowymi możliwościami usługi będą mogły być realizowane w szerszym zakresie. Zaznaczył, że sporo pracy technicznej, organizacyjnej i prawnej jest wieńczone przez I etap związany z przygotowaniem koncepcji przekształcenia SP ZOZ-u w spółkę prawa handlowego. Zwrócił uwagę, że SP ZOZ jest hybrydą prawną, nie występującą nigdzie w obrocie prawnym na świecie. Poinformował, że nowa struktura prawno-organizacyjna ma pozwolić tej jednostce funkcjonować w sposób bardziej prawny, operatywny. Wyjaśnił, że na żadnym etapie przekształceń powiat nie traci kontroli nad dzisiejszym SP ZOZ, ponieważ bez zgody powiatu żadne przekształcenia własnościowe wewnątrz tej placówki nie mogą się dokonać. Zaznaczył, iż przekształcenie służy tylko znalezieniu nowej formuły, która pozwoli zrealizować bardzo śmiały plan, wprowadzający wrzesiński szpital w XXI wiek i będzie najnowocześniejszą jednostką w Wielkopolsce. Dodał, że jest to szukanie nowych rozwiązań, które mają służyć i zabezpieczać pewność opieki medycznej mieszkańcom powiatu.

Pan J. Sobczak przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu Rady Powiatu we Wrześni dotyczącej likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej we Wrześni.

Rada jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęła uchwałę Nr VI/28/07 w sprawie zaopiniowania projektu Rady Powiatu we Wrześni dotyczącej likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej we Wrześni. W/w uchwała załączona jest pod nr 6 do protokołu.

 

b)

Pan Henryk Przykłota – Skarbnik Gminy - przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław na 2007 rok.

Pan Andrzej Wnuk oznajmił, iż na ostatnim posiedzeniu komisji radni otrzymali bardziej przejrzysty układ tabelaryczny zmian. Poprosił, aby ten zwyczaj utrzymać, ponieważ odnosi dziwne wrażanie, iż coś chciałoby się ukryć. Oznajmił, że radni mają plan, który głosują oraz książeczkę, którą również głosują. Zaznaczył, że trudno odnaleźć w materiale zmiany, o których pan Skarbnik mówi. Następnie zapytał, co zostało dofinansowane kwotą 100.000,00 zł. Dodał, że na komisjach radni debatowali nad kredytem 400.000,00 zł.

Pan Skarbnik wyjaśnił, że przedkładany obecnie materiał jest realizowany w oparciu o program uzyskany od Regionalnej Izby Obrachunkowej, który w taki sposób prezentuje zmiany w budżecie. Wyjaśnił, że na wspólne posiedzenie komisji przygotował informację pisemną dotyczącą zmian. Dodał, że dawny układ tabelaryczny był przewidziany do zarządzenia Burmistrza o układzie wykonawczym do budżetu. Zapewnił, że jeśli czas mu pozwoli, przygotuje dla radnych dodatkową informację pisemną. Dodał, że zmiany w budżecie powstają z dnia na dzień. Na drugie pytanie radnego A. Wnuka pan Skarbnik odpowiedział, że kwota 100.000,00 zł zamyka się w projekcie uchwały dotyczącej zaciągnięcia kredytu. Wyjaśnił, że na wspólnym posiedzeniu komisji niektóre zadania nie były wyszczególnione w materiałach, natomiast obecnie po konsultacji z Komisją Ekonomiczną ustalono, że kwotą 100.000,00 zł zostanie dofinansowana budowa chodnika na Bugaju ( 30.000,00 zł ) oraz wymiana okien w Gimnazjum w Miłosławiu ( 70.000,00 zł ).

Pan A. Wnuk oznajmił, że w ustawie o finansach publicznych jest mowa, iż to radni określają szczegółowość z jaką skarbnik przedstawia projekt zmian. Zapytał, czy programu nie można dostosować.

Pan Skarbnik udzielił odpowiedzi przeczącej.

Radni jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/29/07 w sprawie zmian w budżecie Gminy Miłosław na 2007 rok. Podjęta uchwała załączona jest pod nr 7 do protokołu.

 

c)

W dalszej kolejności pan H. Przykłota zapoznał zebranych z projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na realizację inwestycji.

Radni jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/30/07 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na realizacje inwestycji. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

d)

Następnie pan H. Przykłota przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej.

Radni jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/31/07 w sprawie udzielenia pomocy finansowej. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

e)

W tym punkcie pan J. Sobczak przedstawił projekt uchwał w sprawie diet przysługujących radnym i przewodniczącym rad sołeckich oraz zwrotu kosztów podróży służbowych. Wyjaśnił, że w nowej kadencji rady, taka uchwała nie została podjęta, a w opinii wielu radnych taką uchwałę należało podjąć. Poinformował, iż na wspólnym posiedzeniu komisji większość radnych zaproponowała, aby podnieść diety radnych we wszystkich kategoriach § 2 o 4 punkty procentowe. Dodał, iż na wniosek radnego R. Świtka radni pozytywnie zaopiniowali podwyżkę diet dla przewodniczących rad sołeckich do wysokości 13 % maksymalnej wysokości diety.

Pan Z. Skikiewicz wyjaśnił, iż taka wysokość podwyżek pozwoli zmieścić się w planie finansowym przydzielonym Radzie w uchwale budżetowej.

Pan R. Barszcz powiedział, że chodzi mu o § 2 pkt 2, ponieważ nikt tego zapisu nie potrafił zinterpretować. Zwrócił się z zapytaniem do radczyni prawnej czy zapis § 2 pkt 2 projektu przedstawionej uchwały ma rację bytu w gminie Miłosław z założeniem iż na sali są przedstawiciele będący i radnymi i sołtysami.

Pan J. Sobczak odczytał zapis § 2 omawianego projektu uchwały.

Pani Małgorzata Michalska – Mickiewicz – radca prawny – powiedziała, że zapis ten należy interpretować tylko w oparciu o zakres § 2, czyli o diety przysługujące radnym. Wyjaśniła, że zakres dotyczący pełnienia różnych funkcji rozumiałaby w ten sposób, że jeśli przykładowo radny będzie członkiem dwóch komisji stałych otrzymuje 24 % diety maksymalnej, a nie 24 % plus 19% z tytułu bycia członkiem jednej komisji.

Pan Z. Skikiewicz oznajmił, iż jego zdaniem radnemu Barszczowi chodzi o zbieżność pełnienia funkcji radnego i sołtysa. Dodał, iż nie widzi sprzeczności ponieważ w § 2 pkt 2 jest mowa o zbieżności pełnienia funkcji w Radzie przez radnych, w odniesieniu do pkt 1.

Pani M. Michalska – Mickiewicz dodała, że zapis należy rozpatrywać w kontekście i obrębie § 2. Wyjaśniła, że gdyba znała konkretne pytanie, odpowiedziałaby, iż § 2 mówi o dietach przysługujących radnym. Dodała, że o dietach przysługujących sołtysom mówi inny paragraf.

Pan Roman Świtek stwierdził, że jest to pewne niezrozumienie niektórych radnych. Dodał, że niektórzy radni myślą, iż radny będący jednocześnie sołtysem pobiera dwukrotnie dietę za obecność na sesji. Wyjaśnił, że jeśli sołtys nie jest na sesji ma potrącenie z diety jako radny i jako sołtys. Dodał, że dieta jest za miesiąc pracy tego sołtysa i miesiąc pracy radnego, dlatego nie można tego łączyć. Zaznaczył, że inaczej wygląda praca radnego, inaczej sołtysa.

Pan R. Barszcz powiedział, że jest § 4 w przedstawionym projekcie jest zapis: “w przypadku nieobecności radnego”, “w przypadku nieobecności przewodniczącego rady sołeckiej”. Dodał, iż w jego interpretacji wygląda to tak, że będący na sesji radny i sołtys powinien mieć potrącone 20 % diety z § 4 pkt 1 ppkt 2a. Stwierdził, że jeśli uchwała mówi jednoznacznie, że za fizyczną obecność, nie za pełnienie funkcji, to nie można podwójnie być obecnym.

Pan J. Sobczak zauważył, że radni nie otrzymują diet za obecność na sesji. Wyjaśnił, że jest to dieta dla radnych i przewodniczących rad sołeckich, a nie dieta za uczestnictwo w sesji. Dodał, że dieta w przedstawionej wysokości dla sołtysów ulega obniżeniu w przypadku nieobecności na sesji. Przypomniał, że takie samo obniżenie dotyczy radnych, jeśli chodzi o nieobecność na sesji.

Pani Krystyna Dobroczyńska oznajmiła, iż według artykułu z Gazety Sołeckiej: “ustawa o samorządzie gminnym nie pozbawia prawa do diety i zwrotu kosztów podróży służbowych sołtysa z tego tytułu, że jest on radnym. Dotyczy to także członków rady sołeckiej będących radnymi. Jeśli radny zostanie wybrany sołtysem akt ten nie ma skutków prawnych w odniesieniu do diety przysługującej mu jako radnemu. Działalność sołtysów ma charakter odmienny i niezależny od funkcji radnego, wykonuje on bowiem inne niż radny zadania. Zwrócił na to uwagę Naczelny Sąd Administracyjny, nie wyklucza to możliwości przyznania diet za inne czynności wykonywane przez sołtysa.”

Radni ( 13 głosami “za”, 1 “przeciw” , przy 1 “wstrzymującym się” ) podjęli uchwałę Nr VI/32/07 w sprawie diet przysługujących radnym i przewodniczącym rad sołeckich oraz zwrotu kosztów podróży służbowych. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

f)

W dalszej kolejności pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej komisji Rady Miejskiej. Przypomniał, że podjęcie tej uchwały zaproponowali radni, którzy uważają, że statut gminy należałoby poprawić, gdyż zawiera on wiele nieścisłości szczególnie w § 5 o trybie pracy Rady Miejskiej. Dodał, że na wspólnym posiedzeniu komisji radni zaproponowali skład komisji doraźnej, obejmującej radnych, którzy zgłosili swój akces. Następnie pan J. Sobczak odczytał nazwiska radnych, a byli to: R. Barszcz, K. Dobroczyńska, K. Przysiuda, J. Sobczak, F. Sztuka, R. Świtek, A. Wnuk. Dodał, że w gronie tych radnych są wszyscy Przewodniczący komisji stałych, Przewodniczący Rady, a także przewodniczący klubów.

Rada jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęła uchwałę Nr VI/33/07 w sprawie powołania doraźnej komisji Rady Miejskiej, która załączona jest pod nr 11 do protokołu.

 

g)

Pan Leonard Dopierała – Komendant Straży Miejskiej – przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek za odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych.

Rada jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęła uchwałę Nr VI/34/07 w sprawie ustalenia górnych stawek za odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych. W/w uchwała załączona jest pod nr 12 do protokołu.

 

h)

Pani Maria Matuszak – inspektor do spraw gospodarki nieruchomościami – zapoznała radnych z projektem uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu ochrony rezerwatu przyrody “Dwunastak” położonego w nadleśnictwie Jarocin.

Rada jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęła uchwałę Nr VI/35/07 w sprawie zaopiniowania projektu planu ochrony rezerwatu przyrody “Dwunastak” położonego w nadleśnictwie Jarocin, która stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

 

Pan J. Sobczak odczytał apel Miłosławskiego Stowarzyszenia Niesienia Pomocy Chorym i Niepełnosprawnym skierowany do obecnych na sesji o pomoc dla Martynki, chorej na cukrzycę, dla której rodzice chcą zakupić pompę insulinową.

 

i)

Pan Z. Skikiewicz przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wielkości niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej.

Pan A. Wnuk oznajmił, iż jest jak najbardziej za tym, aby podjąć te uchwały, chociażby ze względu na to, że minęło już 7 lat. Dodał, że radni dziś mają podwyżkę, dlatego powinni uchwałę zaakceptować. Oznajmił, że w projektach uchwał jest straszny bałagan w podstawach prawnych. Dodał, że w projekcie, który posiadają radni podstawą prawną jest “§ 2pkt 2 oraz § 3 ust. 3” natomiast w uzasadnieniu “§2 pkt 2 oraz § 3 ust. 4 “ i jest to coś innego.

Pan Z. Skikiewicz oznajmił, iż jest to pewnie błąd pisarski.

Pan A. Wnuk powiedział, że dziwne jest dla niego, że podstawa prawna “§ 2 pkt 2” powołuje się na paragraf, który jest słowniczkiem. Następnie odczytał treść § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. Dodał, że nie czytał całego rozporządzenia, ale sądzi, że jest w nim mowa, że to rada gminy podejmuje w takiej sprawie uchwały, a nie w słowniczku. Oznajmił, że ust. 3 mówi o miesięcznych kwotach wynagrodzenia miesięcznego natomiast ust 2 mówi o wartości jednego punktu. Zapytał, na który ust uchwała się powołuje.

Pani M. Michalska – Mickiewicz – powiedziała, że w uchwale podstawę prawną stanowi § 2 pkt 2 oraz § 3 ust. 4 i takie uchwały były parafowane.

Pan Z. Skikiewicz powiedział, że potwierdza, iż radni posiadają materiał, gdzie w podstawie prawnej występuje § 3 ust 3, co zapewne jest błędem pisarskim.

Pan A. Wnuk powiedział, że rozumie powołanie się na § 3 ust. 4, ale nie rozumie dlaczego uchwała powołuje się na słowniczek.

Pan J. Sobczak odpowiedział, że jest to błąd pisarski, za który można radnych przeprosić.

Pani M. Michalska – Mickiewicz powiedziała, że nie ma przed sobą tekstu Rozporządzenia, ale jest taka “nieszczęśliwa” redakcja tego przepisu i nic na to nie jest w stanie poradzić. Dodała, że nie jest to jej wina, że tak rozporządzenie zostało zredagowane.

Rada jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęła uchwałę Nr VI/36/07 w sprawie określenia wielkości niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

 

j)

Następnie pan Z. Skikiewicz przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Orzechowie nie będących nauczycielami.

Radni jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/37/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Orzechowie nie będących nauczycielami. W/w uchwała załączona jest pod nr 15 do protokołu.

W tym momencie obrady opuścił pan Roman Świtek, stąd w dalszej części obrad uczestniczyło 14 radnych.

 

k)

W tym punkcie pan Z. Skikiewicz zapoznał radnych z projektem uchwały w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Miłosławiu nie będących nauczycielami.

Radni jednogłośnie ( 14 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/38/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Miłosławiu nie będących nauczycielami. Uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

 

l)

Pan Burmistrz przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Szkoły Podstawowej im. Wiosny ludów w Miłosławiu nie będących nauczycielami.

Pan A. Wnuk zaproponował aby w tytule uchwały umieścić pełną nazwę szkoły “im. Wiosny Ludów”.

Pan J. Sobczak oznajmił, że to uchybienie zostało już poprawione.

Radni jednogłośnie ( 14 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/39/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Szkoły Podstawowej im. Wiosny Ludów w Miłosławiu nie będących nauczycielami, która stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

 

m)

W dalszej kolejności pan Z. Skikiewicz przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Szkoły Podstawowej im. Jana Bogumiła Sokołowskiego w Czeszewie nie będących nauczycielami.

Radni jednogłośnie ( 14 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/40/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Szkoły Podstawowej im. Jana Bogumiła Sokołowskiego w Czeszewie nie będących nauczycielami. Uchwała załączona jest pod nr 18 do protokołu.

 

n)

Pan Z. Skikiewicz zapoznał radnych z projektem uchwały w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Przedszkola “Koszałek Opałek” w Miłosławiu nie będących nauczycielami.

Radni jednogłośnie ( 14 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/41/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Przedszkola “Koszałek Opałek” w Miłosławiu nie będących nauczycielami. W/w uchwała stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

 

o)

Następnie pan Z. Skikiewicz przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Przedszkola “Bajkowy Świat” w Orzechowie nie będących nauczycielami.

Radni jednogłośnie ( 14 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/42/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Przedszkola “Bajkowy Świat” w Orzechowie nie będących nauczycielami, która stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

 

p)

Pan Burmistrz przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu.

Radni jednogłośnie ( 14 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr VI/43/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu. Uchwała załączona jest pod nr 21 do protokołu.

 

r)

W tym punkcie pan Z. Skikiewicz przedstawił projekt uchwały w sprawie przekazania “oświadczenia o pracy lub służbie w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r.”. Dodał, że po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego trudno odnosić się do potrzeby podejmowania tej uchwały, jednak wyrok Trybunału nie został jeszcze opublikowany, w związku z tym ustawa jeszcze obowiązuje. Wyjaśnił, iż na poprzedniej sesji radni nie dokonali czynności powołania Skarbnika do złożenia oświadczenia o pracy lub służbie w organach bezpieczeństwa państwa. Oznajmił, iż pan Skarbnik sam wysłał do Instytutu Pamięci Narodowej oświadczenie. Poinformował, że podjęcie uchwały porządkuje poprzednie zaniedbanie.

Radni jednogłośnie ( 13 głosami “za” , i 1 “wstrzymującym” ) podjęli uchwałę
Nr VI/44/07 w sprawie przekazania “oświadczenia o pracy lub służbie w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r.”, która stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

 

Ad 8

Pani Danuta Höwelhaus zapytała pana Burmistrza, kiedy zostaną rozpatrzone wnioski dotyczące usytuowania i zmiany oświetlenia. Poinformowała także, że wieś Lipie złożyła wniosek o wycięcie topoli. Dodała, że nie chce być osobą natrętną, gdyż już raz została potraktowana jako osoba natrętna w jednej z wiosek. Oznajmiła, że wie, iż decyzja została w tej sprawie podjęta, jednak Rada Sołecka nie otrzymała żadnego pisemnego powiadomienia, kiedy można te topole wciąć. Zaznaczyła, że niektóre z nich zagrażają bezpieczeństwu.

Pan Tadeusz Jenek przypomniał, że na wspólnym posiedzeniu komisji była mowa na temat pojemników na odpady plastikowe. Dodał, że obecnie robi się z tym coś niedobrego, ponieważ pojemniki są pełne, a mieszkańcy składują odpady obok pojemników. Oznajmił, że silne wiatry roznoszą śmieci po terenie. Stwierdził, iż z tym należy szybko i zdecydowanie coś zrobić, ponieważ ludzie przyzwyczaili się do segregowania odpadów, więc należy to utrzymać. Dodał, że należy zmienić wywożącego albo samemu zacząć wywozić, ponieważ gdzie się nie jedzie wszędzie leżą śmieci obok pojemników.

Pan A. Wnuk zwrócił się z pytaniem do pan Burmistrza czy spółdzielnia mieszkaniowa we Wrześni złożyła propozycję w sprawie budowy drogi ul. Lipowej i Jesionowej w Orzechowie. Następnie powiedział, że kiedy w Orzechowie były równane drogi padła obietnica wyrównania drogi ul. Lipowej, czego niestety nie było. Wyjaśnił, że chodzi mu o odcinek drogi przed blokami, który jest częściej używany i niszczony.

Pan Maciej Babiarz oznajmił, że swój wniosek kieruje w imieniu mieszkańców osiedla Władysława Łokietka w Miłosławiu. Poinformował, iż wniosek dotyczy chodników od wjazdu od ul. Dworcowej w kierunku os. Łokietka, gdzie po prawej stronie znajdują się sklepy i gabinet stomatologiczny. Wyjaśnił, iż mieszkańcy osiedla twierdzą, że chodniki są dla nich niedostępne ze względu na parkowane tam samochody. Dodał, że osobiście fakt ten testował przez ostatnie tygodnie. Stwierdził, że kierowcy desperacko parkują swoje pojazdy na całej powierzchni chodnika. Zawnioskował o wprowadzenie zakazu parkowania pojazdów mechanicznych po jednej ze stron ulicy, najlepiej po lewej. Następnie złożył drugi wniosek o dokonanie korekty drogi przez załatanie dziur na drodze osiedlowej zlokalizowanej na odcinku od os. Wł. Łokietka 3 do os. Wł Łokietka 5. Wyjaśnił, że nawierzchnia wykonana jest z betonowych tafli, jednak powstały pęknięcia i dziury na ich obrzeżach. Dodał, że sytuacja ta pogarsza się z powodu ruchu pojazdów, którymi poruszają się mieszkańcy, a także przez ruch związany z wprowadzaniem i wyprowadzaniem pojazdów z garaży, czy związany z rozwojem działalności piekarni. W dalszej kolejności zaproponował naprawę drogi ul. Pałczyńskiej w Miłosławiu łączącej ją z osiedlem Łokietka, szczególnie odcinka zlokalizowanego przy ul. Pałczyńskiej 10. Zaproponował, aby po naprawie drogi, przekształcić ją na jednokierunkową. Wyjaśnił, że mieszkańcy ulicy twierdzą, że przez trwający tam ruch mieszkanie jest bardzo uciążliwe ze względu na hałas spowodowany bliskością drogi od budynków mieszkalnych. Dodał, że uciążliwy jest moment, kiedy na odcinku drogi dochodzi do spotkania się pojazdów jadących po dwóch stronach, gdyż kierowcy desperacko wjechaliby w budynek. Kolejny wniosek radny Babiarz przedłożył w imieniu osób starszych. Zawnioskował o wyposażenie parków w jego dalszych odcinkach drogi spacerowej w ławki, gdyż osoby starsze nie mają sposobności, aby chwilowo sobie odpocząć.

Pan R. Barszcz oznajmił, iż słyszał informację, że już się drukuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego i ma się dziś w Monitorze Polskim ukazać. Następnie przypomniał, że na ostatniej sesji radni podjęli uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miłosław. Oznajmił, iż on, i nie tylko, obawiał się, że podejmowana uchwała może być uchwałą martwą, która nie będzie realizowana. Dodał, że uchwała mówi, iż nadzór nad uchwałą ma pan Burmistrz osobiście, który ma spowodować, aby uchwała była przestrzegana. Powiedział, że ma na myśli sprawę Straży Miejskiej. Zaznaczył, że nie widział od dnia podjęcia uchwały jakichkolwiek działań Straży Miejskiej. Dodał, że § 8 Regulaminu na jego wniosek zawiera zapis, iż odpady żywnościowe powinny być opakowane, co nie jest realizowane. Następnie powiedział, że jeśli chodzi o psy, to regulamin mówi o ich stałym i skutecznym dozorze. Dodał, że jest też mowa o usuwaniu przez prowadzącego zwierzę psich odchodów. Następnie stwierdził, że nie ma innego określenia, bo Miłosław jest zanieczyszczony psimi odchodami, a nikt na to nie zwraca uwagi. Odnośnie kontenerów na odpady powiedział, że sprawa jest już “stara”. Zaapelował, aby ten problem rozwiązać.

Pani K. Dobroczyńska zgłosiła, że na ul. Bukowej w Orzechowie wjazd na posesję państwa Dziedziuchowiczów jest bardzo stromo wykonany. Dodała, że mieszkańcy zostawiają samochód na parkingu przy kościele, ponieważ nie mogą wjechać na posesję. Poprosiła o interwencje w tej sprawie.

Pan Jerzy Trzmiel ustosunkował się do wywodów, jakie padły podczas obrad sesji odnośnie inwestycji na terenie gminy Miłosław. Powiedział, że wszystkie inwestycje były omawiane na posiedzeniach komisji, co zostało zaprotokołowane. Dodał, że prosił pana Przewodniczącego, który mu obiecał, że w najbliższym okresie czasu radni poświęcą sesję na uporządkowanie wszystkich inwestycji, omówienie na jakie działania wystarczy środków, które inwestycje najwcześniej będą realizowane, na co zaciągnąć kolejne kredyty. Oznajmił, że każdy z radnych ma prawo podnosić te sprawy, ale jest prawie “prawem kaduka”, że na każdej sesji są one powtarzane. Zaapelował do pana Przewodniczącego Rady, aby te sprawy uporządkować i zamknąć. Następnie nawiązał do uchwał w sprawie powołania doraźnej komisji Rady Miejskiej. Powiedział, że nasunęły mu się cztery kwestie, które komisja winna wziąć pod uwagę. Stwierdził, że powinien być przestrzegany art. 32 Konstytucji, który mówi, iż wszyscy są wobec prawa równi, natomiast obecny regulamin obrad sesji mówi, że Przewodniczący Rady “udziela”, “może udzielać” głosu. Oznajmił, że jest to niezgodne z prawem Konstytucji, bo skoro wszyscy są równi wobec prawa, to nie ma żadnego “widzi mi się”, bo każdy wobec prawa jest równy. Stwierdził, że jeśli ktoś przyszedł na sesję, to jako obywatel Rzeczypospolitej powinien mieć udzielony głos. Następnie odniósł się do kwestii trwania wystąpień. Zauważył, iż w obecnym regulaminie jest tylko zapis, że jeśli ktoś mówi nie na temat, pan Przewodniczący może mu zabrać głos. Następnie stwierdził, że rzadko który radny zapoznaje się z protokołem sesji, bo brakuje czasu, ale jest zapis mówiący o tym, że ma radny prawo. Zaproponował, aby komisja uwzględniła kwestię doręczenia protokołu do wszystkich radnych.

Pan Z. Skikiewicz odpowiedział na pytanie radnej Höwelhaus, iż na posiedzeniu sołtysów 24 kwietnia br. zebrano wszystkie zapotrzebowania dotyczące spraw oświetlenia. Poinformował, iż sołtysi uzgodnili, że do każdej wsi dotrze pan Wiceburmistrz w celu rozeznania punktów. Powiedział, że sprawa zostanie przekazana do pierwszych opracowań technicznych. Dodał, że powinno się to dokonać w najbliższych 2 – 3 miesiącach. Następnie powiedział, że zgadza się z radnym Jenkiem w sprawie zmiany firmy wywożącej śmieci, ponieważ obecna firma nie wywiązuje się z nałożonych obowiązków. Na pytanie radnego Wnuka pan Burmistrz udzielił odpowiedzi, iż spółdzielnia się nie zgłosiła. Dodał, że chciałby zwrócić się do Prezesa Spółdzielni z ofertą, iż pewne prace mogłyby zostać wykonane przez brygadę robót drogowych, np. chodniki. Następnie oznajmił, że nie wie dlaczego fragment ul. Lipowej nie został wyrównany, ale postara się o zabezpieczenie tego w zakresie gminy lub w momencie, kiedy wyrówniarka znów będzie pracować na terenie gminy. Odnośnie wniosku pana Babiarza pan Z. Skikiewicz wyjaśnił, że lewa strona przy wjeździe od ul. Dworcowej jest przeznaczona na parking, a chodnik jest tylko po prawej stronie. Oznajmił, że jedynym rozwiązaniem będzie postawienie po prawej stronie zakazu zatrzymywania się i postoju, za wyjątkiem pojazdów dowożących towar do sklepów. Następnie wyjaśnił, że do naprawiania płyt betonowych potrzebny jest cięższy sprzęt, np. dźwig. Dodał, że można zasypać dziury w zakresie prac gminnych. W dalszej kolejności stwierdził, że jedynym rozwiązaniem dla ul. Pałczyńskiej jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego. Zaznaczył, że działka jest wąska, droga również, dlatego jego zdaniem problem pozostanie, gdyż samochody muszą tam przejeżdżać. Dodał, że można tam również wprowadzić całkowity zakaz ruchu z ewentualnym dojazdem do posesji. Następnie poinformował, iż w parku jest jedna ławka, natomiast kolejną trzeba zakupić. Powiedział, że nie bardzo rozumie wnioski radnego Barszcza. Wyjaśnił, że Straż Miejska działa cały czas, łącznie z policją organizuje patrole, w tym także piesze na terenie miasta. Dodał, że zadania Straży Miejskiej w czasie dyżurów są na bieżąco realizowane.. Na temat żywności odpowiedział, że pojemniki, które służą do segregacji odpadów nie służą do wyrzucania żywności, tylko do plastiku, szkła i ewentualnie papierów.

Pan R. Barszcz wyjaśnił, że chodzi mu o pojemniki na śmieci na posesjach.

Pan Z. Skikiewicz przeprosił za niezrozumienie. Powiedział, że uwagę dotyczącą psów również przyjmuje. Przyznał, iż jest to duży problem. Dodał, że wszystko zależy od właściciela psa. Oznajmił, że trzeba będzie systemem mandatów i kar “pomęczyć” właścicieli psów, aby zgodnie z przepisami prowadzili psy na uwięzi i odchody tych psów sprzątali. Odnośnie wypowiedzi pani Dobroczyńskiej pan Burmistrz oznajmił, że jeszcze w trakcie wykonywania inwestycji na ul. Bukowej przekazywał firmie uwagi na temat nieprawidłowości. Poinformował, że był przekonany, iż zostało to zrealizowane jak wiele innych uwag, które firma na bieżąco poprawiała. Przekazał, że zgłosi problem firmie z prośbą o naprawę.

Pan J. Sobczak odpowiedział na pytanie radnej Höwelhaus dotyczące pozwolenia na wycinkę topoli oznajmiając, że występują dwa kryteria: bezpieczeństwo i ochrona przyrody. Dodał, że efekt cieplarniany oraz zmiany klimatyczne są wywołane nadmierną dewastacją środowiska. Wyjaśnił, że dlatego nie każde drzewo powinno być przeznaczone do natychmiastowego wycięcia z tego powodu, że rada sołecka lub inny podmiot potrzebuje pieniędzy. Zaznaczył, że drzewa, które grożą bezpieczeństwu mieszkańców oraz rujnujące urządzenia melioracji wodnych powinny być natomiast stopniowo usuwane. Stwierdził, iż pozostałe topole powinny być usuwane według planu, aby nie ogołocić gminy ze wszystkich drzew. Dodał, że drzewa zdrowe z pewnością nie będą wycinane w każdej wnioskowanej ilości.

Pan A. Wnuk poinformował, że na skrzyżowaniu ul. Poprzecznej i Starowiejskiej nie ma żadnego znaku drogowego. Dodał, że niebezpieczeństwo polega na tym, że obowiązuje tam zasada prawej ręki, czyli kierowcy jadący ul. Starowiejską nie zatrzymują się na skrzyżowaniu, a z ul. Poprzecznej ktoś może wyjechać samochodem. Dodał, że słyszał, iż ulice nieutwardzone nie mają znaków drogowych, np. wyjazd z ul. Lipowej, nieutwardzonej nie jest oznakowany znakiem ustąp pierwszeństwa przejazdu. Zaznaczył, że ul. Poprzeczna i Starowiejska są drogami utwardzonymi.

Pan R. Świtek przypomniał, iż na poprzedniej sesji zwrócił się z pytaniem dotyczącym posesji z odkrytymi szambami. Zapytał, czy doszło do spotkania pana Burmistrza z dzierżawcą posesji i jaki był wynik spotkania.

Pan Z. Skikiewicz powiedział, że z dzierżawcą spotkał się pan Komendant Straży Miejskiej.

Pan L. Dopierała poinformował, że do spotkania z panem Pucem doszło. Przekazał, iż pan Puc zobowiązał się, że do końca maja zrealizuje wszystkie zgłoszone uwagi, z wyjątkiem lisów, stawiając siatkę i zabezpieczając szamba po obu stronach oraz wejścia do budynków zabezpieczy.

Pan T. Jenek powiedział, że mówił o doraźnym rozwiązaniu problemu ze śmieciami, gdyż jego zdaniem zmiana firmy dłużej potrwa. Stwierdził, że jest to problem palący, dlatego należy zastosować doraźne środki, aby usunąć zwały śmieci z pojemników i terenów obok pojemników.

Pan Z. Skikiewicz odpowiedział, że grupa pracowników przyjedzie i śmieci usunie, ponieważ gmina nie posiada innego sprzętu do tego celu.

Pan Kazimierz Drzażdżyński zgłosił, że w Czeszewie nadal nie ma pojemników na szkło. Następnie nawiązał do podjętej uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu o porządku. Stwierdził, że należałoby regulamin nagłośnić, ponieważ mieszkańcy nie wiedzą o tym. Zaproponował prasę lub Biuletyn Informacji Publicznej. Powiedział, że Polacy niedawno obchodzili święta narodowe i zauważył, że gmina bardzo ubogo wyglądała od względem oflagowania budynków. Stwierdził, że jesteśmy Polakami, mamy swoje narodowe barwy, a w Miłosławiu flagę widział tylko na banku i szkole na Bugaju. Dodał, że na jego oko najlepiej wyglądało osiedle za mleczarnią. Zaapelował, aby nie wstydzić się barw narodowych i powiesić flagi.

 

Ad 9

W tym punkcie pan J. Sobczak oznajmił, że zbiórka odpadów w gminie nie najlepiej wychodzi. Rozdał zebranym torby ekologiczne, aby przy okazji zakupów zabierać ją ze sobą, w celu ochrony środowiska. Dodał, że radni powinni wspomagać poprzez swoje komisje i działania edukacyjne i finansowe prawidłowe funkcjonowanie gospodarki odpadami na terenie gminy. Dodał, iż jest to wspólny cel.

Pan Piotr Zaworski – Kierownik referatu inwestycyjnego - przekazał zebranym informację na temat ewentualnych dopłat, które Ministerstwo Rolnictwa powierzyło oddziałom terenowym Agencji Rynku Rolnego w ramach dopłaty mającej charakter pomocy “de minimis” w rolnictwie dla producentów rolnych, którzy w 2006 roku ponieśli szkodę w uprawach spowodowaną dotknięciem ich gospodarstw suszą. Oznajmił, iż Ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych, ewidencji wniosków o przyznanie płatności wyszczególnia kto jest uprawniony do dopłaty. Wyjaśnił, że przedmiotem dopłaty są grunty orne obsiane lub obsadzone materiałem siewnym kategorii elitarny lub kwalifikowany czyli: pszenica zwyczajna; żyto populacyjne, syntetyczne lub mieszańcowe; jęczmień; pszenżyto; owies; łubin żółty, wąskolistny, biały; groch siewny; bobik; wyka siewna; ziemniak. Poinformował, że dopłaty uwarunkowane są obsianiem co najmniej hektara użytków gruntów przy minimalnej ilości materiału siewnego, który wynosi w przypadku:

pszenicy zwyczajnej ` - 150 kg/ha;

żyta populacyjnego - 130 kg/ha;

mieszańcowego lub syntetycznego - 80 kg/ha;

jęczmienia - 130 kg/ha;

pszenżyta - 150 kg/ha;

owsa - 150 kg/ha;

łubinu żółtego, wąskolistnego, białego - 150 kg/ha;

grochu siewnego - 200 kg/ha;

wyki siewnej - 80 kg/ha;

bobiku siewnego - 270 kg/ha;

ziemniaka -2500 kg/ha.

Następnie przedstawił stawki dopłat. Wynosiły one w przypadku :

zboża 50 zł do 1/ha gruntów ornych;

roślin strączkowych 60 zł do 1/ha gruntów ornych;

ziemniaków 300 zł do 1/ha gruntów ornych.

Oznajmił, że aby starać się o dopłatę rolnik musi wykazać, że posiada powierzchnię obsiania nie mniejszą niż 1 ha oraz zużyć materiał do siewu lub obsadzenia. Uzupełnił, że zakup materiału musi być potwierdzony fakturą zakupu u przedsiębiorcy wpisanego do rejestru przedsiębiorstw, chyba, że jest to materiał wyprodukowany we własnym gospodarstwie, ale przez przedsiębiorcę wpisanego do rejestru przedsiębiorstw albo podmiot wpisany do rejestru rolników. Dodał, że wnioski należy składać w agencji oddziału terenowego agencji Rynku Rolnego w Poznaniu na ul. Marcelińskiej 90. Przekazał, że należy zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Agencję Rynku Rolnego. Poinformował, że termin składania wniosków do 30.06.2007 dotyczy producentów ubiegających się o przyznanie dopłaty mającej charakter “de minimis” rolnictwa oraz rolników, którzy ponieśli szkody w wyniku dotknięcia upraw suszą w 2006 roku. Następnie wyjaśnił, że “de minimis” oznacza wspólnotową pomoc, która nie przekracza 3.000 ? dla jednego przedsiębiorstwa sektora rolnego w wyznaczonym okresie 3 lat. Oznajmił, że w celu udokumentowania szkód spowodowanych suszą potrzebne jest potwierdzenie protokołu suszowego przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej oraz kopia decyzji o udzieleniu pomocy społecznej z tego tytułu. Zaznaczył, że przedstawione wiadomości mają charakter informacyjny, a nie są ofertą dla beneficjentów, dlatego nieścisłości należy wyjaśnić w Agencji Rynku Rolnego.

Pan J. Sobczak zwrócił się do sołtysów o przekazanie apelu we własnych sołectwach, aby rolnicy mogli z tego skorzystać.

Pani Teresa Zmuda – Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej – poinformowała zebranych o aktualnych poza ustawowych zadaniach OPS. Oznajmiła, że wspólnie z Miłosławskim Stowarzyszeniem Niesienia Pomocy Chorym i Niepełnosprawnym ośrodek przystąpił do kolejnego programu “Pomoc żywnościowa dla najuboższej ludności z rezerw Unii Europejskiej”. Przekazała, że pierwsza partia towaru w ilości 21.634 kg osiągnęła ogólną wartość 38.633 zł ( w tym: makaron, płatki kukurydziane, cukier, mleko, kasza jęczmienna, ser półtłusty, ser topiony, mąka pszenna ). Dodała, że zebrani zapewne słyszeli, jakie wydarzenia miały miejsce w związku z wydawaniem żywności. Stwierdziła, że zależy jej, aby radni szczegółowo zapoznali się z istotą pomocy społecznej w Polsce i z podstawami jej funkcjonowania, a zarazem zrozumienia roli i zadań ciążących na pracownikach tej instytucji. Następnie rozdała radnym publikację pt: “ ABC Pomocy Społecznej”.

 

 

Ad 10

W związku z wyczerpaniem tematyki obrad pan J. Sobczak zakończył obrady, dziękując obecnym za udział.

 

 

Protokołowała

Przewodniczący posiedzenia

 

Ewelina Andrzejczak

inż. Jarosław Sobczak

 

 

 

Wykaz załączników do protokołu:

  1. Lista obecności

  2. Porządek obrad

  3. Informacja z działalności Rady w okresie międzysesyjnym

  4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Gminy w okresie międzysesyjnym

  5. Informacja z wykonania uchwał Rady Miejskiej

  6. Uchwała Nr VI/28/07 w sprawie zaopiniowania projektu Rady Powiatu we Wrześni dotyczącej likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej we Wrześni

  7. Uchwała Nr VI/29/07 w sprawie zmian w budżecie Gminy Miłosław na 2007 rok

  8. Uchwała Nr VI/30/07 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na realizację inwestycji.

  9. Uchwała Nr VI/31/07 w sprawie udzielenia pomocy finansowej

  10. Uchwała Nr VI/32/07 w sprawie diet przysługujących radnym i przewodniczącym rad sołeckich oraz zwrotu kosztów podróży służbowych

  11. Uchwała Nr VI/33/07 w sprawie powołania doraźnej komisji Rady Miejskiej

  12. Uchwała Nr VI/34/07 w sprawie ustalenia górnych stawek za odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych.

  13. Uchwała Nr VI/35/07 w sprawie zaopiniowania projektu planu ochrony rezerwatu przyrody “Dwunastak” położonego w nadleśnictwie Jarocin

  14. Uchwała Nr VI/36/07 w sprawie określenia wielkości niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Miłosławiu

  15. Uchwała Nr VI/37/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Orzechowie nie będących nauczycielami

  16. Uchwała Nr VI/38/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Miłosławiu nie będących nauczycielami.

  17. Uchwała Nr VI/39/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Szkoły Podstawowej im. Wiosny Ludów w Miłosławiu nie będących nauczycielami

  18. Uchwała Nr VI/40/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Szkoły Podstawowej im. Jana Bogumiła Sokołowskiego w Czeszewie nie będących nauczycielami

  19. Uchwała Nr VI/41/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Przedszkola “Koszałek Opałek” w Miłosławiu nie będących nauczycielami

  20. Uchwała Nr VI/42/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Przedszkola “Bajkowy Świat” w Orzechowie nie będących nauczycielami

  21. Uchwała Nr VI/43/07 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu

  22. Uchwała Nr VI/44/07 w sprawie przekazania “oświadczenia o pracy lub służbie w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r.”