ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

 

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Urząd Gminy Miłosław, ul. Wrzesińska 19, Ewidencja Działalności Gospodarczej

Pok. Nr 2(parter)  tel. 61 438 37 18

e-mail: dkaczmarek@miloslaw.info.pl

 

Godziny otwarcia:

-     poniedziałki 8.00-16.00

-     od wtorku do piątku 7.00-15.00

 

WYMAGANE DOKUMENTY

-     Wniosek – druk dostępny w Urzędzie Gminy lub na stronie internetowej Urzędu.

 

Załączniki:

Do wniosku należy dołączyć kserokopie następujących dokumentów (oryginał do wglądu):

-       Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych (akt notarialny, umowa najmu, umowa dzierżawy, umowa użyczenia)

-       Pisemna zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt jest zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym

-       Decyzję powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzające spełniania warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży - odpis

-       Pełnomocnictwo – o ile zostało ustanowione

 

MIEJSCE ZŁOŻENIA I ODBIORU DOKUMENTÓW

Złożenie dokumentów: Informacja (kancelaria)

 

Odbiór dokumentów: Zezwolenia możne odebrać osobiście w Ewidencji Działalności Gospodarczej, parter, pok. 2   tel. 61 438-37-18 lub istnieje możliwość przesłania listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru – po wcześniejszym potwierdzeniu uiszczenia opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

 

TERMIN REALIZACJI

Pod względem prawnym rozpatrzenie sprawy, wydanie zezwolenia lub jego odmowa, następuje w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku.

 

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Wydawane jest zezwolenie lub decyzja o odmowie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

 

OPŁATY

Wniosek o wydanie zezwolenia nie podlega opłacie skarbowej.

Natomiast przed wydaniem zezwoleń na sprzedaż lub sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w punktach handlowych i gastronomicznych pobiera się opłatę za korzystanie z zezwoleń:

-    525 zł na sprzedaż napojów  zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa

-    525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa)

-    2 100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu.

-    Opłaty w kolejnych latach ważności zezwolenia uzależnione są od wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim.

 

Wpłat należy dokonać przelewem na konto Urzędu Gminy Miłosław,  numer konta:

17 9681 0002 2200 0129 0011 0470
Opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych można uiścić również kartą płatniczą w informacji (kancelarii) w Urzędzie Gminy.

 

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu. Odwołanie należy złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem Burmistrza Gminy Miłosław.

 

DODATKOWE INFORMACJE

Każdy wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż lub sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych skierowany zostaje do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych celem uzyskania opinii lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałą Rady Miejskiej.

Zezwolenie cofa się w przypadku:
1. nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych , a w szczególności:
 a)sprzedaży i podawania alkoholu osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
 b) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów określonych w art.  14 ust. 3 i 4,
2. powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
3. wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
4. przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych,
5. popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
6. orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zezwolenie wygasa w przypadku:
- likwidacji punktu sprzedaży,
- upływu terminu ważności zezwolenia,
- zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
- zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
- niezłożenia oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w roku poprzednim do dnia 31 stycznia lub nie dokonania opłaty w ustawowo określonych wysokościach i terminach (w tym wypadku przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło może wystąpić o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia).

 

PODSTAWA PRAWNA

-     Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego
( t. j. Dz. U. z 2018r. poz.2096)

-     Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2137, ze zm.).

-     Uchwała Rady Miejskiej w Miłosławiu  nr XLV/273/2018 z dnia 27 czerwca 2018r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy Miłosław,

-     Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1000, z późn. zm.).