Miłosław,  05.09.2012r.


IŚR. 6220.6.2012


DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH


          Na podstawie art.71 ust.1, ust.2 pkt 1, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 82, art.85 ust.1  ustawy     z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r Nr 199, poz. 1227 ze zm.), §2 ust. 1 pkt. 51  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących  znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz.1397 z 2010r./ art.104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity  Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku  :
Gospodarstwa Rolnego  Tomasz Putz   Marianowo Brodowskie 10   63 – 000 Środa Wlkp.

w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na:

przebudowie i rozbudowie Gospodarstwa Rolnego umożliwiającego chów i hodowlę bydła opasowego w liczbie 1033 DJP, w miejscowości Gorzyce, gmina Miłosław na działkach o numerach ewidencyjnych: 81/35 i 81/36.

   i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

ustalam

środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego
 na  przebudowie i rozbudowie Gospodarstwa Rolnego umożliwiającego chów i hodowlę bydła opasowego w liczbie 1033 DJP, w miejscowości Gorzyce, gmina Miłosław na działkach o numerach ewidencyjnych: 81/35 i 81/36.
i jednocześnie:

 

określam:
   
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polega na  przebudowie i rozbudowie Gospodarstwa Rolnego umożliwiającego chów i hodowlę bydła opasowego w liczbie 1033 DJP, w miejscowości Gorzyce, gmina Miłosław na działkach o numerach ewidencyjnych: 81/35 i 81/36.

2.   Warunki realizacji w/w przedsięwzięcia dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o której mowa w art. 72 ust.1 pkt.1, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności  ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz  ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Pomieszczenia  inwentarskie czyścić i dezynfekować bez użycia wody.
Padłe sztuki zwierząt magazynować w wydzielonym chłodzonym pomieszczeniu nie dłużej niż 48 godzin.
Obornika nie magazynować poza budynkami inwentarskimi na terenie gospodarstwa.
Płynne odchody zwierząt magazynować w zamkniętych zbiornikach podziemnych.
Ruch kołowy związany z obsługą gospodarstwa prowadzić jedynie w porze dziennej, tj. w godz.6:00 do 22:00

3.   Nie stwierdzam konieczności  utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

4. Nie stwierdzam konieczności  przeprowadzenia powtórnej oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie w/w decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w niniejszej decyzji oraz w raporcie o oddziaływaniu na środowisko.

5.  Nie nakładam obowiązku przedstawienia analizy po realizacyjnej.

Integralną częścią decyzji jest charakterystyka przedsięwzięcia

Uzasadnienie

 

W dniu 27.04.2012r. zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn.: przebudowa i rozbudowa Gospodarstwa Rolnego umożliwiającego chów i hodowlę bydła opasowego w liczbie 1033 DJP, w miejscowości Gorzyce, gmina Miłosław na działkach o numerach ewidencyjnych: 81/35 i 81/36.
Do wniosku został dołączony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia  na środowisko sporządzony w kwietniu 2012r. przez Przedsiębiorstwo „EKOLAB” Ilona i Zbigniew Strugała.
Dla terenu objętego wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Gmina Miłosław  nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Planowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów     z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących  znacząco oddziaływać na środowisko / Dz. U. Nr 213 poz. 1397 z 2010 r ./ do inwestycji mogących  zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (§ 2 ust. 2 pkt. 1).
Na terenie projektowanej inwestycji nie występują  obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, ponadto nie występują strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
W związku z powyższym w dniu 11.05.2012r. podano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji – zgodnie z art. 30 ustawy z dnia  3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm. /, ponadto podano do publicznej wiadomości informacje o wyłożeniu do publicznego wglądu raportu oddziaływania na środowisko opracowanego dla projektowanej inwestycji na okres 21 dni, tj. od 14.05.2012r. do 05.06.2012r -  zgodnie z art. 33 ustawy z dnia  3 października 2008 r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm /.
 W toku postępowania  administracyjnego nikt nie złożył uwag i wniosków w przedmiotowej sprawie w terminie 21 dni  od daty podania do publicznej wiadomości tj. od 14.05.2012r do 05.06.2012r.
Wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni  o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia  - zgodnie z art. 77. ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm. /.  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią nr ON.NS-72/4-5/2012 dnia 23.05.2012r. nie wniósł zastrzeżeń do projektowanej inwestycji. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu  pismem z dnia 15.06.2012r . wezwał inwestora do uzupełnienia raportu, między innymi o informacje z zakresu gospodarki wodno – ściekowej, ochrony przed hałasem, ,  gospodarki odpadami, gospodarki nawozami, ochrony powietrza i z zakresu hydrogeologii.  Pismem z dnia 28.06.2012r. - data wpływu 03.07.2012r.  inwestor uzupełnił raport o brakujące informacje.
Podano do publicznej wiadomości informacje o wyłożeniu do publicznego wglądu uzupełnienia do raportu oddziaływania na środowisko opracowanego dla projektowanej inwestycji na okres 21 dni, tj. od 05.07.2012r. do 26.07.2012r -  zgodnie z art. 33 ustawy z dnia  3 października 2008 r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm /.
 W toku postępowania  administracyjnego nikt nie złożył uwag i wniosków w przedmiotowej sprawie w terminie 21 dni  od daty podania do publicznej wiadomości tj. od 05.07.2012r do 26.07.2012r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem znak: WOO-I.4242.102.2012.KT z dnia 27.07.2012r. uzgodnił pozytywnie realizację wnioskowanego przedsięwzięcia z warunkami uwzględnionymi w sentencji niniejszej decyzji uzasadniając powyższe następująco:
Aktualnie na terenie działek objętych wnioskiem prowadzony jest chów i hodowla bydła opasowego w liczbie 300 DJP. Planowana inwestycja będzie polegać na przebudowie Gospodarstwa Rolnego, która pozwoli na obsadę do liczby 1033 DJP. Wszystkie zwierzęta urodzone w gospodarstwie pozostaną przy swoich matkach przez okres około 7 miesięcy. Krowy wraz z cielętami będą znajdować się w specjalnych boksach przeznaczonych wyłącznie do tej grupy zwierząt. Boksy te wyposażone będą w tzw. kryjówki dla cieląt, czyli miejsca dostępne tylko dla młodych sztuk, skąd będą pobierać siano i paszę treściwą. Wszystkie zwierzęta będą utrzymywane w systemie tuczu intensywnego do wieku 18 – 20 miesięcy, co nazywane jest cyklem półtorarocznym oraz opasania półintensywnego. Chów i hodowla bydła będzie prowadzona w systemie rusztowym i głębokiej ściółki, a więc w wyniku prowadzonej działalności powstanie obornik i gnojowica wykorzystywane następnie jako nawozy naturalne na własnych użytkach.
 Inwestycja zlokalizowana poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych, najbliżej  położone czynne ujęcia znajdują się w odległości około 3 km na wschód od przedmiotowego przedsięwzięcia. Z informacji przedstawionych w dokumentacji wynika, że woda na potrzeby gospodarstwa dostarczana będzie z sieci wodociągowej. Powstające na fermie ścieki bytowe  będą odprowadzane do istniejących, szczelnych zbiorników bezodpływowych, a po ich zapełnieniu wywożone przez specjalistyczną firmę do stacji zlewnej. Wody opadowe i roztopowe pochodzące z dachów i terenów utwardzonych będą odprowadzane do gruntu na terenie do którego inwestor posiada tytuł prawny. W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego przed ewentualnym zanieczyszczeniem na inwestora nałożono obowiązek, aby pomieszczenia inwentarskie czyścił i dezynfekował bez użycia wody.         
W związku z przedmiotowym przedsięwzięciem będą wytwarzane odpady zarówno niebezpieczne jak i inne niż niebezpieczne. Inwestor przedstawił gospodarowanie odpadami  na poszczególnych etapach inwestycji. Aby zapewnić właściwą gospodarkę odpadami nałożono na inwestora obowiązek magazynowania  zwierząt padłych i ubitych z konieczności w wydzielonym, chłodzonym pomieszczeniu nie dłużej niż 48 godzin. Wytwarzane odpady będą magazynowane na terenie gospodarstwa w sposób selektywny w wyznaczonych miejscach, a następnie przekazywane wyspecjalizowany podmiotom  posiadającym wymagane prawem stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Przy założeniu, że inwestor będzie realizował planowane przedsięwzięcie zgodnie z zapisami raportu oraz warunkami określonymi niniejszą decyzją inwestycja  nie będzie naruszać przepisów prawa w zakresie gospodarki  wodno ściekowej  i gospodarki odpadami.
Chów zwierząt będzie źródłem emisji substancji do powietrza, a w szczególności  substancji zapachowo czynnych – odorów. Emisje te zostaną znacząco ograniczone poprzez zastosowanie w projektowanych oborach systemu bezściółkowego chowu, w którym odchody zwierzęce magazynowane będą w zamkniętych zbiornikach podziemnych. Budynki inwentarskie będą wentylowane grawitacyjnie. Nie przewiduje się magazynowania  na terenie gospodarstwa obornika powstającego podczas chowu na głębokiej ściółce, poza budynkami inwentarskimi, co zostało wpisane jako warunek decyzji. Biorąc pod uwagę powyższe, sprawny system wentylacji obiektu inwentarskiego oraz magazynowanie gnojowicy powstającej podczas chowu na rusztach, w zamkniętych zbiornikach, nie przewiduje się, by eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia powodowała ponadnormatywne  oddziaływanie  inwestycji na stan powietrza.
W treści raportu wskazano, że na terenie przedsięwzięcia nie ma i nie będzie stacjonarnych urządzeń mogących stanowić źródło hałasu. Układ wentylacyjny obiektów inwentarskich wykonany jest jako grawitacyjny, z wywietrznikami w kalenicach. Nie planuje się montażu wentylatorów  mechanicznych. Źródłem hałasu jest i będzie ruch  pojazdów związany z dostawą pasz i  wywozem obornika i gnojowicy. Natężenie ruchu zostało określone jako 8 przejazdów ciągników dostarczających pożywienie w ciągu dnia. W okresie wywożenia obornika i gnojowicy ruch ten będzie kształtował się na poziomie około 430 przejazdów w ciągu około czterech dni. W treści raportu dokonano oceny oddziaływania akustycznego wynikającego z ruchu pojazdów na terenie gospodarstwa. Przeanalizowano oddziaływanie pośrednie wynikające z transportu obornika i gnojowicy, w tym na drogach publicznych , zakładając, że transport ten będzie rozłożony równomiernie  na każdej z czterech możliwych tras wywozu. Z przedstawionych analiz wynika, że nie przewiduje się przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, w związku z eksploatacją zakładu, w tym ruchem kołowym wynikającym z eksploatacji gospodarstwa, a odbywającym się poza jego granicami.
Z informacji  przedstawionych w dokumentacji wynika, że planowane prace prowadzone będą w obrębie istniejącego gospodarstwa otoczonego terenami rolniczymi, a w związku z realizacją inwestycji nie planuje się wycinki drzew ani krzewów
Teren objęty wnioskiem znajduje się poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, w odległości około 4 km od najbliżej położonych obszarów Natura 2000. Uwzględniając fakt, że przedsięwzięcie polega na rozbudowie istniejącego gospodarstwa, na terenach przekształconych antropogenicznie i poza obszarami cennymi przyrodniczo nie przewiduje się negatywnego oddziaływania realizacji inwestycji na środowisko przyrodnicze w tym na obszary chronione, a w szczególności  na gatunki, siedliska przyrodnicze lub siedliska gatunków roślin i zwierząt dla których  ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności ww. obszarów lub ich powiązania z innymi obszarami.
Przedsięwzięcie  zostanie zrealizowane  z zachowaniem  standardów jakości środowiska przy zastosowaniu nowoczesnej technologii jak najmniej uciążliwej  dla okolicznych mieszkańców   i otaczającego środowiska.
 Ze względu na szczegółowy  zakres raportu, w związku  z planowanym przedsięwzięciem , nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia powtórnej oceny oddziaływania  przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postępowania w sprawie decyzji  o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia  3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji     o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem, że we wniosku o wydanie ww. decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko.
Wnikliwie rozważając całość sprawy oraz biorąc pod uwagę  uzgodnienia orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji..

Pouczenie
 
 
 Od niniejszej decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu al. niepodległości 16/18, za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.


Otrzymuje:
      1.   P. Tomasz  Putz
           Marianowo Brodowskie 10
            63-000  Środa Wielkopolska
2. strony postępowania
3. a/a

 

 

Burmistrz Gminy Miłosław
/-/ Zbigniew Skikiewicz

Załącznik  do decyzji o  środowiskowych uwarunkowaniach znak: IŚR. 6220.6.2012 z dnia 05.09.2012r.

Charakterystyka przedsięwzięcia polegającego na  przebudowie i rozbudowie Gospodarstwa Rolnego umożliwiającego chów i hodowlę bydła opasowego w liczbie 1033 DJP, w miejscowości Gorzyce, gmina Miłosław na działkach o numerach ewidencyjnych: 81/35 i 81/36.

Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia
Aktualnie Inwestor na gospodarstwie prowadzi chów i hodowlę bydła opasowego w liczbie 300 DJP.  Obecnie gospodarstwo prowadzi hodowlę w systemie płytkiej ściółki; obornik usuwany jest codziennie, wywożony na pole i przechowywany w pryzmach.
Woda na cele gospodarstwa pobierana jest z istniejącego przyłącza wodociągowego zgodnie z umową a powstające ścieki bytowe odprowadzane są do 3 zbiorników bezodpływowych o łącznej poj. 15 m3. Planowana inwestycja dotyczy przebudowy i rozbudowy Gospodarstwa Rolnego, która pozwoli na chów i hodowlę bydła opasowego w liczbie 1033 DJP w miejscowości Gorzyce, gmina Miłosław na działkach o numerach ewidencyjnych: 81/35 i 81/36.
Planowana inwestycja obejmować będzie:
Przebudowę istniejącej obory ściółkowej – płytkiej na oborę ściółkową głęboką o pow. zabudowy 1169,0 m2 – budynek nr 9;
Rozbudowę i przebudowę obory ściółkowej – płytkiej na oborę ściółkową głęboką o pow. zabudowy 2548, 0 m2 – budynek nr 12;
Rozbudowę i przebudowę obory ściółkowej – płytkiej na oborę ściółkową głęboką o pow. zabudowy 1534, 0 m2 – budynek nr 13;
Budowie obory na ruszcie o pow. zabudowy 875, 0 m2 wraz ze zbiornikiem na gnojowicę zlokalizowanym pod budynkiem o poj. ok. 1095 m3 – budynek nr 17;
Budowie obory na ruszcie o pow. zabudowy 875, 0 m2 wraz ze zbiornikiem na gnojowicę zlokalizowanym pod budynkiem o poj. ok. 1095 m3 – budynek nr 18;
Budowie obory ściółkowej głębokiej o pow. zabudowy 2160, 0 m2 – budynek nr 19;
Budowie obory ściółkowej głębokiej o pow. zabudowy 2160, 0 m2 – budynek nr 20;
Przy realizacji inwestycji zostaną rozbudowane i przebudowane drogi asfaltowe i tereny utwardzone.

Rozwiązania chroniące środowisko.
Po rozbudowie gospodarstwo prowadzić będzie chów i hodowlę bydła w systemie rusztowym i głębokiej ściółki, a więc w wyniku prowadzonej działalności powstawać będzie obornik i gnojowica, które wykorzystywane będą, jako nawozy naturalne na własnych użytkach rolnych.
Przy prowadzeniu systemu na głębokiej ściółce obornik usuwany jest dwa razy w roku i wywożony na pola. Zgodnie z obowiązującymi przepisami: nawozy naturalne w postaci płynnej przechowuje się w szczelnych zbiornikach o pojemności umożliwiającej gromadzenie, co najmniej 4- miesięcznej produkcji tego nawozu. Na omawianym gospodarstwie gnojowica z:
obory rusztowej (budynek nr 17) o pow. zabudowy 875, 0 m2 zbierana będzie w zbiorniku na gnojowicę zlokalizowanym pod budynkiem. Pojemność zbiornika ok. 1095 m3 ;
obory rusztowej (budynek nr 18) o pow. zabudowy 875, 0 m2 zbierana będzie w zbiorniku na gnojowicę zlokalizowanym pod budynkiem. Pojemność zbiornika ok. 1095 m3.
Zamknięcie oddziaływania zamierzonych inwestycji w granicach działki terenu, do którego jednostka organizacyjna posiada tytuł prawny, w zakresie ochrony akustycznej, dotrzymanie dopuszczalnych norm zanieczyszczeń, prawidłowa gospodarka odpadami, jak również gospodarka wodno-ściekowa oraz przyjęte rozwiązania techniczno-organizacyjne, zapewnią ochronę interesów osób trzecich.
Uwzględniając łącznie uwarunkowania  określone w art. 63 ustawy o oos, po analizie zawartej w przedłożonej dokumentacji , stwierdzono, że nie jest ona zlokalizowana na obszarach wodno-błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach, na których standardy, jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane w obszarach sieci Natura 2000 i nie będzie oddziaływać na gatunki i siedliska tam chronione.
Planowana inwestycja nie będzie powodować zagrożenia dla elementów przyrodniczych środowiska, ponieważ zastosowane rozwiązania techniczne i technologiczne są prawidłowe z punktu widzenia ochrony środowiska i zostały zaplanowane zgodnie ze współczesną wiedzą techniczną w oparciu o aktualne przepisy. Inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy z 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 roku Nr 51 poz. 1220 z póź.zm.).