Protokół nr XXIII/09
sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu,

która odbyła się 27 marca 2009 r. o godz. 16.00

w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Miłosławiu.

Ad 1

            Przewodniczący Rady Miejskiej w Miłosławiu – Jarosław Sobczak otworzył XXIII sesję Rady Miejskiej w Miłosławiu, witając zebranych będących na liście obecności załączonej pod nr 1 do protokołu, a także radnych Rady Powiatu, pana Burmistrza Zbigniewa Skikiewicza oraz jego Z – cę pana Błażeja Perę, jak również pracowników Urzędu Gminy. Powitał panie i panów posłów, dyrektorów szkół i przedszkoli, Komendanta Straży Miejskiej i Komendanta Straży Pożarnej.

            Następnie stwierdził, że w sesji uczestniczy 13 radnych, co stanowi quorum zapewniające prawomocność obrad.


Ad 2

            Pan Jarosław Sobczak przedstawił porządek obrad XXIII sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu.

            Radni jednogłośnie ( 13 głosami „za”) przyjęli porządek obrad, nie wnosząc uwag do jego treści. Porządek sesji stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Ad 3

            Radni jednogłośnie (13 głosami „za” ) przyjęli protokół poprzedniej sesji Rady Miejskiej Nr XXII/09 z 27 lutego oraz 4 marca br.,  nie wnosząc uwag do jego treści.

Ad 4

            Pan J. Sobczak przedstawił zebranym informację z działalności Rady w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Ad 5

W pierwszych słowach pan Z. Skikiewicz poinformował zebranych, że protest w sprawie wniosku o dofinansowanie budowy szkoły podstawowej w Bugaju został rozpatrzony pozytywnie. Stwierdził, że miłosławskie dzieci, jak i dyrekcja zasługują na to, żeby w XXI wieku uczyć się w godnych warunkach.  Podziękował swemu zastępcy, panu Błażejowi Perze za wsparcie w proteście, a także pani Urszuli Kosmeckiej za przygotowanie wniosku.

Następnie pan Burmistrz przedstawił zebranym sprawozdanie ze swej działalności w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Następnie przekazał zebranym informację na temat realizacji uchwał Rady Miejskiej, która jest załączona pod nr 5 w protokole.

Ad 6

            Pan Roman Świtek - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w 2008 roku, do którego radni nie mieli uwag. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad 7

            Pani Krystyna Przysiuda – Przewodnicząca Komisji Oświaty i Spraw Socjalnych przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji w 2008 roku, które jest załączone do protokołu pod nr 7. Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania.

Ad 8

            Pan Jerzy Trzmiel – Z-ca Przewodniczącego Komisji Finansowo – Budżetowej przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji w 2008 roku, które stanowi załącznik nr 8 do protokołu. Również do tego sprawozdania radni nie wnieśli uwag.

 

Ad 9

 Pani Krystyna Dobroczyńska – Przewodnicząca Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji w 2008 roku. Radni nie wnieśli uwag do prezentowanego sprawozdania, które stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

W trakcie tego punktu obrady opuściła pani Danuta Höwelhaus

Ad 10

            Pan Leonard Dopierała – członek Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przedstawił sprawozdanie z realizacji wykonywanego przez Komisję Programu i wydatków poniesionych w 2008 roku. Sprawozdanie załączone jest pod nr 10 do protokołu.

            Pan Romuald Barszcz przypomniał, że na poprzedniej sesji informował, iż 5 marca br. złoży zapotrzebowanie finansowe do GKPiRPA w Miłosławiu i oczywiście takie pismo złożył. Następnie zapytał pana Dopierałę, dlaczego jako prezes organizacji pozarządowej nie został poinformowany, że środki finansowe na 2009 rok zostały rozdysponowane w lutym. Stwierdził, że sprawozdanie przedstawione przez pana Dopierałę jest uproszczone. Poprosił o skrótowe wyjaśnienie, na co środki zostały przeznaczone. Następnie zapytał pana Dopierałę czy środki z GKPiRPA na rok bieżący zostały już podzielone. Poprosił o przedstawienie informacji, kto został beneficjentem środków wraz z uzasadnieniem na co środki zostaną przekazane.  

                Pan Leonard Dopierała powiedział, że nie jest Przewodniczącym Komisji tylko jej członkiem, a składa to sprawozdanie w zastępstwie Przewodniczącej, która z dniem odejścia na emeryturę zrezygnowała z działalności w Komisji. Zwrócił uwagę, że jest to sprawozdanie za rok 2008. Następnie zapytał Przewodniczącego Rady czy ma rozszerzyć dla pana Barszcza podane wcześniej informacje.

            Pan J. Sobczak odpowiedział, że porządek obrad obejmuje sprawozdanie za 2008 rok, jednak ze względu na ważne informacje poprosił o udzielenie odpowiedzi na pytanie radnego Barszcza.

            Pan L. Dopierała przedstawił podział środków GKPiRPA w 2008 roku. Były to dofinansowania:

- Siatkówka w szkole podstawowej i gimnazjum – (Komisja nie dofinansowywała zakupu sprzętu, ponieważ kwestionuje to Regionalna Izba Obrachunkowa) pieniądze były przeznaczone na dofinansowanie obozu kondycyjnego dla drużyn;

- Sekcja tenisa stołowego – Sekcja nie posiada innych środków finansowych na prowadzenie działalności;

- Parafia św. Jakuba w Miłosławiu – dofinansowanie obozu organizowanego w okresie letnim, w którym uczestniczyło około 80 dzieci;

- Warsztat Terapii Zajęciowej w Czeszewie – dofinansowanie wycieczki dla uczestników WTZ;

-Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Miłosławiu – dofinansowanie organizacji festynu i innych spotkań w ramach Towarzystwa Przyjaciół Dzieci;

- Plac zabaw przy ul. Mostowej – dalszy ciąg realizacji zadania, które rozpoczęto w 2007 roku;

- Parafialny Oddział Akcji Katolickiej – dofinansowanie na prowadzenie jadłodajni oraz paczki świąteczne;

- Parafia Matki Boskiej Częstochowskiej w Orzechowie – dofinansowanie wyjazdów dzieci na wycieczki.

- Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Gminy Miłosław – dofinansowanie wycieczek;

- Świetlica Wiejska w Gorzycach – dofinansowanie zespołu „Ziemia Wrzesińska”;

- Sołectwo Bugaj – dofinansowanie na dokończenie remontu świetlicy wiejskiej;

- Grupa Taekwondo – dofinansowanie do wyjazdów na imprezy sportowe.

Ad 11

Pani Krystyna Dopierała – Przewodnicząca Komitetu ds. współpracy z gminą Bergen przedstawiła  sprawozdanie z działalności Komitetu w 2008 r. Sprawozdanie załączone jest pod nr 11 do protokołu.

W trakcie tego punktu wróciła pani Danuta Howelhaus.

Pan R. Barszcz przypomniał, iż na początku lat 90, kiedy zawiązała się współpraca gminy Miłosław z gminą Bergen na dużą skalę odbywała się wymiana dzieci i młodzieży, także w aspekcie sportowym. Dodał, że założeniem tej współpracy było nawiązanie kontaktów dzieci i młodzieży. Zapytał, dlaczego odstąpiono od realizacji wymiany.

Pani Dopierała powiedziała, że na początku współpracy Komitetów wymiana dotyczyła bardzo licznych grup. Wyjaśniła, że w momencie, gdy grupy biorące udział w wymianie odwiedziły obydwa kraje, Komitet holenderski zdecydował, że na dzień dzisiejszy wymiany wystarczy. Poinformowała, że Komitet był zainteresowany realizacją konkretnych projektów i jak wynika ze sprawozdania, są one realizowane. Dodała, że jeżeli będzie zainteresowanie  lokalnego społeczeństwa wymianami dzieci i młodzieży, to wtedy odbędą się rozmowy na temat tego pomysłu. Powiedziała, że być może po latach znów będą chętni na wyjazdy.

 

Ad 12

a) Pan Skarbnik - Henryk Przykłota zapoznał zebranych z Zarządzeniem Nr 67/09 Burmistrza Gminy Miłosław z dnia 12 marca 2009 roku w sprawie przedstawienia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Miłosław za rok 2008. Poinformował, iż dochody planowane na kwotę 20.501.207,58 zł zostały zrealizowane w kwocie 20.194.833,00 zł, co stanowi 98,51% realizacji planu. Przekazał, że plan wydatków w wysokości 19.700.851,58 zł został wykonany w wysokości 19.461.400,46 zł, co stanowi 98,78 % realizacji planu. Powiedział, że na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej plan dochodów został wykonany w kwocie 3.752.606,49 zł, co stanowi  98,91 % planu, natomiast plan wydatków z tego zakresu również wyniósł 98,91% wykonania planu w kwocie, jak powyżej. Wyjaśnił, że realizacja tego działu budżetowego uzależniona jest od zapotrzebowania społecznego, jakie wynikało w trakcie roku budżetowego, a większość środków została wydatkowana na pomoc społeczną. Następnie poinformował, iż zaplanowane rozchody zostały wykonane w 100% zgodnie z zaplanowaną kwotą 1.400.356,00zł. Przypomniał, że ostatnia zmiana w budżecie 2008 roku została uchwalona podczas sesji Uchwałą Rady  w dniu 30 grudnia 2008 r. Przedstawione Zarządzenie załączone jest pod nr 12 do protokołu.

b) W dalszej kolejności pan Z. Skikiewicz przedstawił informację nt. realizacji planu gospodarczego w 2008 roku w formie prezentacji multimedialnej. Wydruk prezentacji stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

 

c) Następnie pan R. Świtek – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej
w Miłosławiu – przedstawił zebranym Uchwałę nr 1/09 z dnia 16 marca 2009 roku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Miłosławiu w sprawie wyrażenia opinii o wykonywaniu budżetu Gminy Miłosław za 2008 rok i wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gminy Miłosław za 2008 rok.

 

d)Pan J. Sobczak zapoznał radnych z Uchwałą Nr 7/SO-5/09/Ko z dnia 23 marca 2009 roku Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu wyrażającą opinię o przedłożonym przez Burmistrza Gminy Miłosław sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2008 rok, w której Skład Orzekający RIO w Poznaniu wyznaczony Zarządzeniem Nr 25/2004 Prezesa RIO w Poznaniu z dnia 9 listopada 2004 r. ze zm. w składzie: Przewodnicząca: Zofia Ligocka; członkowie: Józef Goździkiewicz, Renata Konowałek wyraził pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2008 r.

Następnie pan Przewodniczący przedstawił Uchwałę Nr 1/SO-5/Ab/2009/Ko z dnia 23 marca 2009 roku Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu w sprawie wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Miłosławiu, w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy Miłosław z tytułu wykonania budżetu za 2008 rok, w której Skład Orzekający RIO w Poznaniu wyznaczony Zarządzeniem Nr 25/2004 Prezesa RIO w Poznaniu z dnia 9 listopada 2004 r. ze zm. w składzie: Przewodnicząca: Zofia Ligocka; członkowie: Józef Goździkiewicz, Renata Konowałek wyraził opinię, że wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Miłosławiu o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gminy Miłosław za 2008 rok został należycie uzasadniony.

 

e) Następnie radni przystąpili do głosowania nad projektem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy Miłosław za 2008.

            Pan R. Barszcz oznajmił, że budżet został wykonany i do tego nie ma zastrzeżeń, a raty kapitałowe zostały na rok poprzedni spłacone. Dodał, że radni otrzymali sprawozdanie z wykonania budżetu, a po jego przeczytaniu powinni wyciągnąć wnioski. Powiedział, że w pewnych działach budżetu, jest bardzo niski poziom jego wykonania. Stwierdził, że Komisja Finansowo – Budżetowa powinna na ten temat porozmawiać. Przypomniał, że ubiegłoroczny budżet został zakończony przychodem w wysokości 600.000,00 zł. Oznajmił, że jego zdaniem taka sytuacja nie powinna się więcej powtórzyć. Stwierdził, że jeśli chodzi o drobne inwestycje przeprowadzone w 2008 roku, żadna z nich nie była zawarta w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Przyznał, iż gmina Miłosław musi poczekać na środki zewnętrzne, aby realizować Wieloletni Plan Inwestycyjny. Dodał, iż nie zgadza się ze wszystkimi założeniami i zadaniami przewidzianymi w WPI.

            Pan J. Sobczak przedstawił treść uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy Miłosław za 2008 rok. 

            Radni jednogłośnie 13 głosami „za” podjęli uchwałę Nr XXIII/163/09 w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy Miłosław za 2008 rok. Uchwała załączona jest pod nr 14 do protokołu.   
            Pan J. Sobczak złożył panu Burmistrzowi gratulacje za udzielone absolutorium.

Pan Z. Skikiewicz podziękował Radzie za jednomyślne głosowanie nad uchwałą. Złożył także podziękowania wszystkim współpracownikom, którzy również zasługują na absolutorium, a w szczególności najbliższym współpracownikom: panu Wiceburmistrzowi, panu Skarbnikowi, pracownikom referatu finansowo-budżetowego, oraz kierownikom jednostek organizacyjnych, którzy też realizowali budżet, kierując swoimi jednostkami. Poprosił pracowników o mobilizację do dalszej pracy. 

 

Ad 13

a) Pan Skarbnik przedstawił i omówił zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław na 2009 rok.

Pan Kazimierz Drzażdżyński zwrócił uwagę, iż w planie wydatków majątkowych jest zadanie pod nazwą „Opracowanie dokumentacji technicznej i budowa sali sportowej przy szkole podstawowej
w Miłosławiu”, natomiast w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym zadanie zapisane jest pod nazwą „Adaptacja magazynu warzyw na środowiskową halę sportową”.

Pan Skarbik wyjaśnił, iż tak zapisane zadanie wynika z braku informacji na temat kosztorysu zadania. Poinformował, że kiedy znany będzie kosztorys, zadanie zostanie zapisane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Pan R. Barszcz przypomniał, że podczas wspólnego posiedzenia Komisji radni dyskutowali nad Wieloletnim Planem Inwestycyjnym. Powiedział, że należy zdecydować się na konkretne działania, ponieważ do tej pory gmina ponosi koszty na sporządzanie dokumentacji. Dodał, że gmina musi posiadać zdolność kredytową. Powiedział, że najważniejsze dla niego są dwie sprawy: zakończenie infrastruktury oświatowej łącznie z budową hali sportowej w Miłosławiu oraz kanalizacja Orzechowa i Miłosławia. Oznajmił, że nie wyobraża sobie sytuacji, kiedy gmina nie otrzyma dofinansowania z Unii Europejskiej, bo ile lat mieszkańcy ul. Niepodległości mają czekać na kanalizację. Przypomniał, że pan Błażej Pera wspominał, iż wniosek gminy dotyczący kanalizacji opiewa na 30.000.000,00 zł, a w Programie na całą Wielkopolskę przeznaczone są środki w wysokości 150.000.000,00 zł.  Powiedział, że należy się zastanowić czy wszystkie zadania w zakresie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego wykonywać. Oznajmił, że według niego rozbudowa świetlic wiejskich w Chlebowie i Pałczynie, jest działaniem na wyrost. Powiedział, że łatwo jest coś zbudować, ale o wiele trudniej utrzymać ze względu na codzienne koszty utrzymania. Następnie zwrócił się do Przewodniczącego Rady – pana J. Sobczaka, że chciałby się odnieść do wypowiedzi pana Sobczaka podczas wspólnego posiedzenia Komisji, kiedy to stwierdził, że w wydatkach majątkowych na Miłosław jest mało pieniędzy – pan Sobczak powiedział wtedy, iż radni z Miłosławia są słabymi radnymi. Dodał, że czy się to podoba panu J. Sobczakowi czy nie, jeśli chodzi o jego osobę to był, jest i  będzie lepszym radnym od pana Przewodniczącego. Powiedział, że nie życzy sobie, żeby mu ubliżano, a jeśli chodzi o pozostałych czterech radnych, którym ubliżył pan Przewodniczący, to należą oni do koalicji. Wyraził opinię, że jest to świadectwo słabości koalicji. Oznajmił, że jeśli chodzi o wydatki majątkowe to na Orzechowo przeznaczone jest 107.000,00 zł, a na Miłosław przypadło 208.000,00 zł.

Pan Jarosław Sobczak odpowiedział, że nie chciał nikogo urazić, i nie mówił, że radni z Miłosławia są słabi, tylko są mało skuteczni, a to jest duża różnica.

Pan Z. Skikiewicz odpowiedział na wypowiedź pana R. Barszcza, wyjaśniając, że zmiana Wieloletniego Planu Inwestycyjnego jest przygotowana w dwóch punktach (Chlebowo i Pałczyn) pod kątem próby złożenia wniosku. Dodał, że jeśli się okaże, że wszystkie wnioski zostaną pozytywnie rozpatrzone, to wówczas radni się zastanowią, które inwestycje będą dofinansowywane ze środków własnych gminy. Oznajmił, że jego zdaniem należy spróbować pozyskać pieniądze, które są dotacją i mogą wesprzeć nasze starania o rozwój infrastruktury na terenie gminy. Zwrócił uwagę, że na Orzechowo to tak naprawdę gmina przekazuje środki w wysokości 330.000,00 zł. Dodał, że jeśli się uda pozyskać dofinansowanie na kanalizację dla Miłosławia, to wtedy środki na inwestycje w Miłosławiu wyniosą 8.000.000,00 zł.

Radni: K. Dobroczyńska, K. Drzażdżyński, D. Höwelhaus, T. Jenek, E. Jałoszyński, Z.Mazurkiewicz, M. Orzechowska, K. Przysiuda, J.Sobczak, F.Sztuka R. Świtek, J. Trzmiel podjęli 12 głosami „za” Uchwałę Nr XXIII/164/09 w sprawie zmian budżetu Gminy Miłosław na 2009.
Radny R. Barszcz wstrzymał się od głosowania. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

 

c) Pan Henryk Przykłota – Skarbnik przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji dla Powiatu Wrzesińskiego na dofinansowanie zakupu sprężarki dla Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni.

Radni jednogłośnie (13 głosami „za”) przyjęli Uchwałę Nr XXIII/165/09 w sprawie udzielenia dotacji dla Powiatu Wrzesińskiego na dofinansowanie zakupu sprężarki dla Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni. Uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

 

Ad 14

Pan Jerzy Trzmiel powiedział, że po usłyszeniu tak dobrych wiadomości, będzie wychodził z optymizmem z dzisiejszej sesji. Dodał, że przyznana dotacja z Urzędu Marszałkowskiego to wielki sukces dla pana Burmistrza, dla kierowników referatów, jak i dla pozostałych pracowników. Powiedział, że jest to wynik uporu, determinacji, radzenia sobie z  kłopotami i przeszkodami. Stwierdził, że sukcesem jest fakt, że  rozpoczęta zostanie dalsza budowa szkoły podstawowej w Bugaju. W tym momencie podziękował radnym powiatowym – panu Jerzemu Mazurkiewiczowi, Aleksandrze Głowackiej, Rafałowi Ziętemu i Henryce Waligórze, za dążenia o przekazanie środków z budżetu powiatu na budowę boiska „Orlik 2012 w Orzechowie. Oznajmił, że zespół sportowy, będzie wizytówką dla gminy i powiatu. Poinformował, że wyczytał w artykule, w lokalnej prasie, że przeciwny przekazaniu środków był pan Przewodniczący Rady Powiatu - pan Kaźmierczak. Następnie powiedział, że każdy radny powinien do 15 września każdego roku złożyć wniosek z zapotrzebowaniem dla danego miasta czy wsi. Powiedział, że sądzi, iż każdy radny złożył takie zapotrzebowanie do pana Burmistrza. Zaproponował, aby radni spotkali się i przeanalizowali wszystkie zapotrzebowania, ponieważ pewnie nie na wszystko starczy pieniędzy. Zwrócił uwagę, aby na każdej sesji nie mówić o tym, że trzeba budować ulice itp.. Zaproponował, by poświęcić sesję na omówienie zapotrzebowań. Następnie zapytał, co się stało z zapotrzebowaniami składanymi przez  radnych poprzednich kadencji. Oznajmił, że pan R. Barszcz odnośnie Orzechowa ma rację. Stwierdził, że w ostatnim czasie bardzo dużo pieniędzy gmina inwestuje w zadania prowadzone w Orzechowie. Wyraził nadzieję, iż być może,  kiedy obiekt sportowy zostanie pobudowany, gmina będzie mogła przeznaczać środki finansowe na inwestycje w Miłosławiu. Powiedział, że przedstawiona przez pana Burmistrza prezentacja pokazała dobre inwestycje, jakie gmina będzie realizowała. Dodał, że nadchodzą ciężkie czasy, bezrobocie w Polsce wzrosło do 11%, a eksperci podają, że do końca roku może ono wzrosnąć do 13 - 14%. W tym momencie zwrócił się do pana Przewodniczącego Rady, że radni są aktywni na sesjach i nie ubliżają nikomu. Oznajmił, że on nie reprezentuje interesów samego Miłosławia, ale interesy całej gminy. Powiedział, że on słucha wypowiedzi innych radnych, analizuje je i mało, która ich wypowiedź na temat tego, gdzie chcą budować i inwestować, spotyka się z jego sprzeciwem. Dodał, że „krawiec tak kroi, jak mu materiału starcza”. Powiedział, że niektórzy radni pojęcia: „uprawnienia, kompetencje, obowiązek” używają w tym samym znaczeniu, choć pojęcia te mają zupełnie inne znaczenia. Następnie jeszcze raz zaznaczył, że jest bardzo zadowolony z wiadomości przekazanej przez pana Burmistrza. Dodał, że należą się podziękowania pracownikowi, który przygotował wniosek na budowę szkoły w Bugaju. Wyraził swój podziw dla determinacji, uporu w szukaniu środków i argumentacji, aby ten projekt przeszedł.

Pan R. Barszcz zapytał pana Burmistrza czy posiada informacje na temat prac interwencyjnych. Następnie poinformował, że otrzymał telefon od mieszkańca z informacją, że droga do Rudek jest w złym stanie, jest na niej dużo gałęzi i błota. Poprosił o interwencje. Oznajmił, że wielokrotnie mówił na temat tablicy ogłoszeń w Miłosławiu. Powiedział, że wprawił go w zażenowanie fakt, iż ogłoszenia o sesji umieszczane są na drzewach. Poinformował, że zawieszone są w niechlujny sposób na pl. Wiosny Ludów i przy poczcie. Zwrócił uwagę, że sesja to jest najważniejsze wydarzenie w gminie. Następnie poprosił o umieszczenie tablicy ogłoszeń w Miłosławiu.

Pan Zbigniew Skikiewicz odpowiedział, że prace interwencyjne, rozpoczną się 15 kwietnia bieżącego roku. W sprawie drogi powiatowej do Rudek poprosił radnych powiatowych o interwencje. Poinformował, że kwestia tablicy ogłoszeń zostanie rozwiązana inaczej, niż wcześniej planowano. Dodał, że jeśli będą możliwości finansowe, zostanie wyremontowany fragment chodnika po zachodniej stronie placu Wiosny Ludów oraz zamontowany słup ogłoszeniowy. Odnośnie umieszczenia ogłoszeń o sesji pan Burmistrz poprosił panią Janinę Iglińską – Kierownika Referatu Organizacyjnego Kadr i Edukacji, aby zajęła się tą sprawą.

 

Ad 15

Pan Stanisław Filipiak - sołtys Gorzyc powiedział, że buduje się świetlice, które są nie wykorzystane. Dodał, że zna przykłady małych świetlic otwartych trzy razy w tygodniu, do których przychodzi 5 dzieci. Oznajmił, że gdyby w Gorzycach nie było zespołu, świetlica by nie istniała. Dodał, że młodzież chciałaby skorzystać ze świetlicy po godz. 20.00 żeby posiedzieć i napić się alkoholu lub jak jest zła pogoda albo mróz. Zwrócił uwagę, że w Miłosławiu, gdzie jest kilka tysięcy mieszkańców, do Domu Kultury przychodzi 15 osób. Powiedział, że buduje się „domy sztuki dla sztuki”. Dodał, że wie, jak wyglądają sprawy świetlic, jaka jest w nich frekwencja. Następnie odniósł się do wypowiedzi radnego Barszcza na temat GKPiRPA mówiąc, że osobiście się dowiadywał o termin składania wniosków do Komisji i uzyskał informację, że wnioski można składać do marca. Oznajmił, że był dwa razy u pani, która wydaje druki wniosków, ale jej nie zastał i gdy poszedł kolejny raz, to okazało się, że środki zostały już podzielone. Zwrócił uwagę, że aby przeczytać wszystkie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w urzędzie, trzeba by mieć dużo czasu.

Pan Franciszek Bednarek – sołtys Biechowa zapytał, dlaczego sołtysi i inkasenci nie dostają wynagrodzenia za roznoszenie nakazów płatniczych. Powiedział, że nie zgadza się z sołtysem Filipiakiem, ponieważ w Biechowie młodzież przychodzi do świetlicy. Poprosił, aby nie obrażać wsi, której jest sołtysem. Dodał, że młodzież przychodzi do świetlicy nie tylko dla rozrywki, ale także do pracy.

Pani Teresa Zmuda – Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej zaprosiła zebranych na sali sesyjnej do udziału w Świątecznej Zbiórce Żywności zorganizowanej z okazji Świąt Wielkiej Nocy przez Wielkopolski Bank Żywności. Dodała, że hasło zbiórki brzmi „Cieszmy się, czyniąc dobro. Poinformowała, że zbiórka potrwa od 27 – 29 marca 2009 r.

Pan F. Bednarek powiedział, że sołtysi w świetlicach wiejskich pełnią funkcję nie tylko opiekunów dzieci przebywających na świetlicy, ale i zajmują się paleniem w piecach. Poinformował radnych, że potrzebna by była dodatkowa osoba do pomocy w świetlicach wiejskich.

Pani K. Przysiuda zapytała pana Burmistrza czy gmina jest bezsilna jeśli chodzi o bobry, które powodują szkody w miłosławskim parku.

Pani D. Howelhaus zwróciła się do sołtysa Biechowa - pana Bednarka, że jeśli ktoś decyduje się być radnym lub sołtysem, to musi się liczyć z tym, że jest to w pewnym stopniu praca społeczna.

Pan R. Barszcz przypomniał o niedawno odbytym w Miłosławiu spotkaniu kulturalnym z okazji 100 - lecia „Daru Pomorza”. Oznajmił, że na zorganizowanej z tej okazji wystawie nie był obecny żaden radny, choć każdy otrzymał zaproszenie. Poinformował, że organizator Zbigniew Węcławiak nie wziął za wystawę pieniędzy z budżetu gminy.

Pan J. Sobczak odpowiedział, że imprezy kulturalne nie są organizowane tylko dla radnych, ale dla społeczeństwa i nie należy rozliczać radnych z tego czy uczestniczyli w spotkaniu w Skotnikach, czy w Miłosławiu. Zwrócił uwagę, że bardzo często prasa relacjonując wydarzenia kulturalne, koncentruje się na tym, kto z władz w nich uczestniczył. Dodał, że czasem jedynym dowodem fotograficznym jest zdjęcie przedstawiciela władz i oznajmił, że nie o to chodzi w przekazie kulturalnym. Następnie odpowiedział na pytanie pana F. Bednarka, że jeśli chodzi o wysokość wynagrodzenia sołtysa i sposób jego pobierania, to określa je podjęta w tej sprawie uchwała Rady. Dodał, że wpłynęło pismo Gminnego Koła Sołtysów z propozycją płacenia sołtysom za każdy wręczony nakaz płatniczy. Oznajmił, że w głosowaniu ta propozycja nie została przyjęta, nie uzyskała większości.

Pan Z. Skikiewicz zabrał głos w sprawie bobrów mówiąc, że dotychczas stosowane metody są kosztowne i mało skuteczne, np. odstraszanie czy zastawianie drzew siatkami. Dodał, że zwierze jest pod ochroną. 

 

Ad 16

W wyniku wyczerpania tematyki obrad pan Jarosław Sobczak zakończył obrady XXIII sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu, dziękując zebranym za udział.

 Protokołowała                                                                                             Przewodniczący posiedzenia

Ewelina Andrzejczak                                                                                    inż. Jarosław Sobczak

 

 

 

 

Wykaz załączników do protokołu:

1.      Lista obecności;

2.      Porządek obrad;

3.      Informacja z działalności Rady w okresie międzysesyjnym;

4.      Sprawozdanie z działalności Burmistrza Gminy w okresie międzysesyjnym;

5.      Informacja z wykonania uchwał Rady Miejskiej;

6.      Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Miłosławiu w 2008 r.

7.      Sprawozdanie z działalności Komisji Oświaty i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej
w Miłosławiu w 2008 r.

8.      Sprawozdanie z działalności Komisji Finansowo – Budżetowej Rady Miejskiej
w Miłosławiu w 2008 r.

9.      Sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w Miłosławiu w 2008 r.

10. Sprawozdanie Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z realizacji wykonywanego przez Komisję Programu i wydatków poniesionych w 2008 r.

11. Sprawozdanie z działalności Komitetu ds. Współpracy z Gminą Bergen w 2008 r.

12. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy na 2008 r.

13. Informacja Burmistrza nt. wykonania planu gospodarczego w 2008 r.

14. Uchwała Nr XXIII/163/09 w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy w Miłosławiu za 2008 rok

15. Uchwała Nr XXIII/164/09 w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław na 2009 rok;

16. Uchwała Nr XXIII/165/09 w sprawie udzielenia dotacji dla Powiatu Wrzesińskiego na dofinansowanie zakupu sprężarki dla Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni.