Protokół nr XX/08

sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu

odbytej w dniu 30 grudnia 2008 r. o godz. 16.00

w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Miłosławiu


Ad 1
Przewodniczący Rady Miejskiej w Miłosławiu - pan Jarosław Sobczak - otworzył XX sesję Rady Miejskiej witając zebranych, będących na liście obecności załączonej pod nr 1 do protokołu, panie i panów sołtysów, dyrektorów firm, kierowników jednostek organizacyjnych, pana Burmistrza - Zbigniewa Skikiewicza, pana Błażeja Perę – Zastępcę Burmistrza, pana Skarbnika, pracowników Urzędu, mieszkańców gminy oraz przedstawiciela prasy.

Następnie stwierdził, że w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi quorum zapewniające prawomocność obrad.

Ad 2

Pan J. Sobczak przedstawił porządek obrad XX sesji Rady Miejskiej w Miłosławiu.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad, który został załączony pod nr 2 w protokole

Ad 3

Radni jednogłośnie (15 głosami “za”) zatwierdzili protokół Nr XIX/08 z poprzedniej sesji Rady Miejskiej z dnia 18 listopada 2008 roku, nie wnosząc uwag do jego treści.

Ad 4

Pan J. Sobczak przekazał zebranym informację o działalności Rady w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Ad 5

Pan Zbigniew Skikiewicz przedstawił zebranym sprawozdanie z działalności Burmistrza Gminy w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Następnie przekazał zebranym informację na temat realizacji uchwał Rady Miejskiej, która jest załączona pod nr 5 w protokole.

Ad 6

a) Pan Henryk Przykłota – Skarbnik Gminy - przedstawił zebranym projekt budżetu gminy Miłosław na 2009 rok z autopoprawkami.

Pan J. Sobczak powiedział, że radni szczegółowo przeanalizowali projekt budżetu na posiedzeniach stałych Komisji Rady i zapytał czy w tym punkcie ktoś z radnych chciałby zadać pytanie panu Skarbnikowi.

b) Pan J. Sobczak przedstawił zebranym wnioski ze wspólnego posiedzenia Komisji: Rewizyjnej, Finansowo – Budżetowej, Oświaty i Spraw Socjalnych, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, które zostały zaakceptowane przez radnych większością głosów podczas wspólnego posiedzenia Komisji. Wnioski załączone są pod nr 6 do protokołu.

c) Pan J. Sobczak odczytał zebranym Uchwałę Nr 13/SO-5//2008/Ko Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2008 roku wyrażającą opinię o przedstawionym przez Burmistrza Gminy projekcie budżetu na 2009 rok; w której Skład Orzekający RIO w Poznaniu wyznaczony Zarządzeniem Nr 25/2004 Prezesa RIO w Poznaniu z dnia 9 listopada 2004 roku ze zm. w osobach: Przewodniczący – Zofia Ligocka, Członkowie: Renata Konowałek i Józef Goździkiewicz wyraził pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Gminy Miłosław projekcie budżetu na 2009 rok.

Pan J. Sobczak oznajmił, że radni mają w każdej chwili prawo wglądu do tego dokumentu w biurze Rady.

d) W tym punkcie obrad pan Burmistrz powiedział, że szereg wniosków został przez niego dosyć szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady, jednak przedstawi autopoprawki wprowadzone w związku z wnioskami Komisji na wspólnym posiedzeniu komisji które odbyło się 9 grudnia br.. Autopoprawki załączone są pod nr 7 do protokołu.

e) W tym punkcie radny Andrzej Wnuk zawnioskował o podniesienie o 1 złoty funduszu sołeckiego. Przypomniał, że składał taki wniosek podczas wspólnego posiedzenia Komisji uzasadniając, iż rady sołeckie najlepiej wiedzą, jak rozdysponować te środki. Zwrócił uwagę, że w autopoprawkach wniosek został przekształcony i środki zostały przeznaczone na świetlice nieetatowe i bieżące wydatki, i tym samym niektóre wsie nie otrzymały środków. Ponowił wniosek o podniesienie funduszu sołeckiego dla wszystkich sołectw o 1 zł. Jako źródło przeniesienia kwoty 7.600,00 zł wskazał zwiększenie podatku od osób prawnych. Następnie zawnioskował o przeznaczanie środków na przygotowanie dokumentacji technicznej budowy ulicy Wiązowej i Świerkowej w Orzechowie (30 000,00 zł) oraz ul. Niepodległości w Miłosławiu (15 000,00 zł). Jako źródło przesunięcia środków wskazał ponownie zwiększenie dochodów od osób prawnych. Dodał, że w tym roku w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych gmina Miłosław przygotowała projekt na budowę drogi Miłosław – Lipie, który został sklasyfikowany na 45 miejscu. Oznajmił, że w Programie na 29 dofinansowanych wniosków tylko cztery to wnioski na drogi, natomiast pozostałe wnioski dotyczą ulic wewnętrznych i zewnętrznych dookoła miast. Powiedział, że chciałby aby gmina Miłosław w roku 2009 była przygotowana do składania wniosków, do wspomnianego programu. Dodał, że ulice te są strategiczne dla Orzechowa i Miłosławia. Zwrócił uwagę, że budżet na 2009 rok zakłada nadwyżkę budżetową, dlatego gmina mogłaby zbudować wskazane drogi z własnych środków po otrzymaniu dofinansowania.

Pani Danuta Hőwelhaus zapytała radnego Wnuka dlaczego cały czas wraca do tematu drogi Miłosław – Lipie. Oznajmiła, że o ile wie, projekty na niektóre drogi w Orzechowie są przygotowywane.

Pan Romuald Barszcz powiedział, że każdy radny miał czas do 15 września 2008 r. złożyć zapotrzebowanie budżetowe na 2009 rok. Zwrócił uwagę, że sesja budżetowa nie jest od „przekomarzania się”, ale od głosowania „za” lub „przeciw” uchwaleniu budżetu. Poinformował, że również złożył zapotrzebowanie budżetowe, jednak pan Burmistrz jego wniosków w budżecie nie ujął z poprawką na sprawy sportowe. Dodał, że w pełni popiera poprawkę pana Burmistrza dotyczącą przeznaczania dodatkowej złotówki dla rad sołeckich. Odnośnie projektu budowy ulicy Niepodległości w Miłosławiu powiedział, że ulica w pierwszej kolejności potrzebuje kanalizacji. Dodał, że należy się skupić na bieżącej działalności i wydatkach majątkowych.

Pan A. Wnuk oznajmił, że kanalizacja na ul. Niepodległości w Miłosławiu jest potrzebna od 20 lat. Stwierdził, że można na ulicy Niepodległości najpierw położyć pozbruk a później założyć kanalizację. Powiedział, że nie chce aby gmina znów znalazła się w sytuacji, że do Programu Przebudowy Dróg będzie miała możliwość złożenia tylko jednego wniosku. Przypomniał, że składał ten wniosek podczas posiedzenia komisji, jednak korzysta z prawa ponownego złożenia wniosku. Zwrócił uwagę, że jego wniosek dotyczący zwiększenia o 1 złoty funduszu sołeckiego został „przeinaczony”, a środki zostały przeznaczone na bieżące utrzymanie nieetatowych świetlic. Oznajmił, że sołectwo Pałczyn, Orzechowo i Czeszewo zostały pozbawione dodatkowej złotówki na fundusz sołecki. Następnie ponowił swój wniosek dotyczący zwiększenia funduszu sołeckiego o 1 złoty dla wszystkich sołectw.

Pan Z. Skikiewicz wyjaśnił, że jego zamierzeniem było dołożenie „złotówki” nie do mieszkańca, a do wydatków bieżących świetlic wiejskich. Uzasadnił swoją decyzję tym, że przekazując środki na bieżące wydatki świetlic wiejskich w miejscowościach aktywnych, w których jest możliwość wynajmu sali, rady sołeckie nie będą musiały pokrywać kosztów utrzymania świetlicy z zarobionych pieniędzy. Dodał też, że w każdym sołectwie jest zabezpieczony fundusz sołecki w wysokości 5 zł na mieszkańca sołectwa.

Pan Roman Świtek zwrócił się do radnego Wnuka, że jego wnioski radni opiniowali podczas wspólnego posiedzenia komisji. Dodał, że radny Wnuk próbuje pozyskać głosy Pałczyna i Czeszewa, jednak jego zdaniem wniosek nie zostanie przyjęty. Zauważył, że „złotówka” na utrzymanie świetlic w przypadku Pałczyna i Czeszewa jest rzeczą niesprawiedliwą, ponieważ w Orzechowie jest więcej mieszkańców, natomiast świetlica jest mniejsza.

Pan Skarbnik uzupełnił, że dołożenie środków na utrzymanie nieetatowych świetlic miało na celu również to, że rada sołecka środki z funduszu sołeckiego będzie mogła przeznaczyć na inne cele, nie związane z utrzymaniem świetlicy. Dodał, że świetlice etatowe także mają zwiększony wskaźnik w wydatkach na rok bieżący.

Pan A. Wnuk zwrócił uwagę, że również w Czeszewie czy Pałczynie dzieci chciałyby otrzymać paczki na święta lub na Dzień Dziecka. Dodał, że świetlica ma swoje środki na utrzymanie i Rada ma swoje środki do wydatkowania.

Pani D. Höwelhaus zaproponowała 3 minuty przerwy w obradach, stąd też Przewodniczący ogłosił przerwę.

Po przerwie pan Przewodniczący zwrócił uwagę, iż radny Wnuk jako źródło przesunięcia środków powinien zgłosić stronę wydatkową projektu budżetu, a nie dochodową.

Radni odrzucili większością głosów wniosek radnego Wnuka o zwiększenie funduszu sołeckiego o 1 złoty. Wniosek poparli E. Jałoszyński, K. Drzaźdżyński, T. Jenek, A. Wnuk, K. Dobroczyńska, M. Orzechowska, F. Sztuka głosując „za”( 7 głosów), „przeciw” głosowali R. Barszcz, M. Babiarz, D. Höwelhaus, Z. Mazurkiewicz, K. Przysiuda, J. Sobczak, R. Świtek, J. Trzmiel. Następnie radni przystąpili do głosowania nad wnioskiem radnego dotyczącym przeznaczenia środków w wysokości 45 000,00 zł na sporządzenie dokumentacji technicznej budowy ulicy Wiązowej i Świerkowej w Orzechowie (30 000,00 zł) oraz ulicy. Niepodległości w Miłosławiu (15 000,00 zł). Przy 14 głosach „przeciw” M. Babiarz, R. Barszcz, K. Dobroczyńska, K. Drzażdżyński, E. Jałoszyński, T. Jenek, Z. Mazurkiewicz, M. Orzechowska, K. Przysiuda, J. Sobczak, R. Świtek, J. Trzmiel, F. Sztuka, a jednym głosem „za” - A. Wnuk, radni odrzucili wniosek.

Pan R. Barszcz oznajmił, że chce wyrazić swoją opinię na temat projektu budżetu. Stwierdził, że projekt był dobry na dwa, trzy miesiące wstecz, natomiast obecnie sytuacja gospodarcza gminy diametralnie się zmieniła. Powiedział, że wstrzyma się podczas głosowania nad projektem uchwały budżetowej. Oznajmił, że wczoraj z przerażeniem czytał pismo Przedsiębiorstwa Odzieżowego „Mikon S.A,.” które informuje o zawieszeniu działalności z dniem 1 stycznia 2009 roku. Zwrócił uwagę, że spowoduje to zmniejszenie wysokości podatków lokalnych. Dodał, że Burmistrz ustalił projekt budżetu w oparciu o podatki i opłaty lokalne ustalone prze Radę Miejską i nie ma uwag do obliczeń. Dodał, że radni przez okres trzech miesięcy nie napracowali się zbyt wiele, aby zmienić budżet po stronie dochodowej. Przypomniał, że zwracał uwagę na dofinansowanie PKS. Oznajmił, że bulwersuje go sytuacja, kiedy ceny paliwa spadły, a gmina płaci więcej na dowożenie dzieci do szkół. Stwierdził, że duże środki przeznaczone są w dziale kultura i dziedzictwo narodowe, a kultury w gminie Miłosław wcale nie widać.

Pan Wnuk powiedział, że bycie radnym nauczyło go, że szukanie źródła dochodów po stronie wydatków mija się z celem, ponieważ każdy wydatek jest uszczegółowiony i konieczny. Oznajmił, że szukanie źródła po stronie przychodów polega na umiejętności porównywania. Powiedział, że „czyta” słupki, z których dowiaduje się, jaka jest realizacja dla poszczególnych etapów budżetu. Następnie wyraził swoją opinię na temat projektu budżetu na 2009 rok. Powiedział, że byłoby dobrze, gdyby na wspólnym posiedzeniu komisji czytane były zapotrzebowania jakie radni składali do budżetu, do dnia 15 września. Stwierdził, że radni nie wiedzą jakie wnioski składali ich koledzy czy koleżanki, bo nie mówi się o nich. Zwrócił uwagę na pojawiające się głosy z sali, że radni nic nie robią, nic nie planują. Oznajmił, że odrzucenie wniosku dotyczącego projektów budowy dróg jest, jego zdaniem, błędem radnych. Następnie powiedział, że na posiedzeniu komisji usłyszał, iż w budżecie planowane są wydatki na inwestycje w skali 6,57% wszystkich wydatków. Oznajmił, że według jego obliczeń wydatki inwestycyjne stanowią 1,5 % wszystkich wydatków. Wyjaśnił, że po odliczeniu środków przeznaczonych na budowę szkoły, a także środków na Lidera + oraz innych, to okaże się, że ważnym wydatkiem inwestycyjnym w 2009 roku będzie wykup gruntu w Orzechowie, remont mieszkań w Orzechowie, czy remont Urzędu Gminy. Dodał, że jego zdaniem budżet jest bardzo zachowawczy, z minimalnym stopniem zadłużenia, ponieważ gmina przygotowuje się do dużej inwestycji, jaką jest budowa szkoły. Zwrócił uwagę, że gmina posiada zdolności kredytowe, dlatego może „po trochu” budować chodniki, drogi. Dodał, że budżet jest wspólnym dziełem Burmistrza oraz radnych, dlatego dziwnym byłoby głosowanie „przeciw”.

Pan J. Sobczak odpowiedział radnemu Barszczowi, że nie zgadza się z opinią o braku kultury w Miłosławiu. Powiedział, że ludzie uczestniczący w uroczystościach organizowanych w Miłosławiu miło i często je wspominają.

Radni podjęli uchwałę Nr XX/147/08 w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2009 rok 13 głosami “za” (M. Babiarz, K. Dobroczyńska, K. Drzażdżyński , D. Höwelhaus, E. Jałoszyński, Z.Mazurkiewicz, M. Orzechowska, K. Przysiuda, J.Sobczak, F.Sztuka R. Świtek, J. Trzmiel, A. Wnuk). Radny R. Barszcz oraz T.Jenek wstrzymali sie od głosowania. Uchwała załączona jest pod nr 7 do protokołu.

Ad 7

a) Pan Szymon Przybylski – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu - przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu.

Radni jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr XX/148/08 w sprawie określenia niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu. Uchwała załączona jest pod nr 8 do protokołu.

b) Pani Danuta Grajek – Inspektor ds. edukacji i promocji gminy – przedstawiła projekt uchwały w sprawie zasad obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dyrektorów, wicedyrektorów i nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez gminę Miłosław ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art.42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela i nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin. Radni jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr XX/149/08 w sprawie zasad obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dyrektorów, wicedyrektorów i nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez gminę Miłosław ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art.42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela i nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

c) Pani Irena Janiak – Przewodnicząca Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009 r.

Radni jednogłośnie ( 15 głosami “za” ) podjęli uchwałę Nr XX/150/08 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009 r. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

d) Pan Z. Skikiewicz przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia ekwiwalentu dla członków ochotniczych straży pożarnych w Gminie Miłosław.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały i jednogłośnie 15 głosami „za” podjęli uchwałę Nr XX/151/08 w sprawie ustalenia ekwiwalentu dla członków ochotniczych straży pożarnych w Gminie Miłosław. Uchwała jest załączona pod nr 11 do protokołu.

e) Następnie pani Maria Matuszak - Inspektor ds. gospodarki nieruchomościami – przedstawiła radnym projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty przy sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych.

Radni jednogłośnie (15 głosami „za”) podjęli uchwałę Nr XX/152/08 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty przy sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych. Podjęta uchwała załączona jest pod nr 12 do protokołu.

f) Pan H. Przykłota przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław na 2008 rok. Dodał, że projekt uchwały usuwa również nieprawidłowości, jakie wskazuje Regionalna Izba Obrachunkowa w Uchwale Nr 27/1271/2008 z dnia 17 grudnia 2008 roku.

Radni jednogłośnie (15 głosami „za”) podjęli uchwałę Nr XX/153/08 w sprawie zmian w budżecie gminy Miłosław na 2008 rok.

Ad 8

Pan A. Wnuk przypomniał, że pytał podczas wspólnego posiedzenia komisji, dlaczego gmina posiada jeden samochód mniej, a także w gminie jest mniej dróg niż w ubiegłym roku.

Pan Skarbik oznajmił, że udzielił odpowiedzi na to pytanie podczas posiedzenia. Powtórzył, iż dokumentacja jednego z samochodów znajdowała się w Starostwie Powiatowym, dlatego nie mógł go umieścić w stanie mienia gminnego. Poinformował, że w najbliższych dniach stan mienia zostanie uzupełniony. Odnośnie dróg odpowiedział, że po przeprowadzonej kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej została dokonana inwentaryzacja i obecne zestawienie wymiaru dróg jest aktualne, zgodne z wyliczeniami.

Ad 9

Pan Roman Dolata – Prezes Związku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miłosławiu – podziękował radnym w imieniu wszystkich strażaków za podjęcie uchwały w sprawie ustalenia ekwiwalentu dla członków ochotniczych straży pożarnych w Gminie Miłosław. Poinformował, że Straż Pożarna docenia dofinansowanie gminy w zakresie doposażenia jednostek OSP na terenie gminy. W dalszej kolejności złożył wszystkim zebranym życzenia noworoczne.

Pan J. Trzmiel powiedział, że zbliża się koniec 2008 roku. Dodał, że w związku z Nowym Rokiem każdy z nas ma określone oczekiwania. Poinformował, że jego główne życzenia na Nowy Rok to pokój na świecie, aby Polskę ominął kryzys gospodarczy, a radni podejmowali słuszne uchwały, które będą służyć społeczeństwu. Oznajmił, że sytuacja z jaką boryka się przedsiębiorstwo Odzieżowe „Mikon S.A.” dotknie budżet gminy, rodziny pracowników.

Pan Stanisław Filipiak – sołtys Gorzyc - zawnioskował o wykarczowanie drogi prowadzącej z Gorzyc do Miłosławia. Zwrócił uwagę, że ułatwi ona dojazd mieszkańcom do miasta.

Ad 10

W wyniku wyczerpania tematyki obrad pan J. Sobczak zakończył obrady XX sesji Rady Miejskiej i podziękował obecnym za udział.

Protokołowała

Przewodniczący posiedzenia



Ewelina Andrzejczak

inż. Jarosław Sobczak

 

Wykaz załączników do protokołu:

  1. Lista obecności;

  2. Porządek obrad;

  3. Informacja z działalności Rady w okresie międzysesyjnym;

  4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Gminy w okresie międzysesyjnym;

  5.  Informacja z wykonania uchwał Rady Miejskiej;

  6. Wnioski do projektu budżetu członków Komisji Rewizyjnej, Finansowo – Budżetowej, Oświaty i Spraw Socjalnych oraz Rolnictwa i Ochrony Środowiska;

  7.  Autopoprawki do budżetu; 

  8.  Uchwała Nr XX/147/08 w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2009 rok; 

  9.  Uchwała Nr XX/148/08 w sprawie określenia wielkości niektórych elementów stanowiących podstawę sporządzania tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej w Miłosławiu;

  10.  Uchwała Nr XX/149/08 w sprawie zasad obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dyrektorów, wicedyrektorów i nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez gminę Miłosław ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art.42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela i nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin;

  11.  Uchwała Nr XX/150/08 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 roku;

  12.  Uchwała Nr XX/151/08 w sprawie ustalenia ekwiwalentu dla członków ochotniczych straży pożarnych w Gminie Miłosław; 

  13. Uchwała Nr XX/152/08 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty przy sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych; 

  14. Uchwała Nr XX/153/08 w sprawie zmian w budżecie Gminy Miłosław na 2008 rok.