Miłosław,  04.06.2013r.


IŚR. 6220.14.2012

DECYZJA
 O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH


 Na podstawie art.71 ust.1, ust.2 pkt 1, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 82, art.85 ust.1  ustawy  z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r Nr 199, poz. 1227 ze zm.), §2 ust. 1 pkt. 51  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących  znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz.1397 z 2010r./ art.104 § 1 i art. 108 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity  Dz. U. z 2013r. poz. 267) po rozpatrzeniu wniosku  :

                      TARKETT – POLSKA Sp. z o.o. ul. Miłosławska 13A  Orzechowo

w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na:

rozbudowie istniejącego zakładu Tarkett – Polska  Sp. z o. o., który prowadzi swoją działalność w Orzechowie przy ulicy Miłosławskiej 13a.

   i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

                             ustalam środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia
                polegającego na rozbudowie istniejącego zakładu Tarkett – Polska  Sp. z o. o.,
                który prowadzi swoją działalność w Orzechowie przy ulicy Miłosławskiej 13a.

i jednocześnie:

• określam:
   
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Przedsięwzięcie polega na rozbudowie istniejącego zakładu Tarkett – Polska  Sp. z o. o.,  w Orzechowie zajmującego się produkcją lameli oraz desek parkietowych. Proces przygotowania drewna (suszenie) oraz produkcja desek parkietowych prowadzona jest na terenie zakładu przy ul. Miłosławskiej 13a. 

 2.   Warunki realizacji w/w przedsięwzięcia dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o której mowa w art.72 ust.1 pkt.1, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności  ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz  ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

Na nowym emitorze E1 zainstalować instalację odpylającą  o wydajności nie większej niż  110 000 m 3/h i stężeniu pyłu za filtrem nie większym niż 0,1 mg/m 3. Na emitorze E1 przygotować stanowisko pomiarowe i zainstalować króciec pomiarowy zgodnie z Polską Normą. Roboty budowlane wykonywać  w porze dziennej, tj. w godz.6:00 do 22:00.
Instalacje odpylającą zaprojektować w taki sposób, aby zespół filtrów generował poziom mocy akustycznej nie większy niż 90 dB. Ruch pojazdów ciężkich po terenie zakładu prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00.
Odpady niebezpieczne magazynować w sposób selektywny w opisanych, szczelnych pojemnikach w miejscach utwardzonych i zabezpieczonych przed dostępem osób trzecich oraz w miejscach zabezpieczonych przed opadami atmosferycznymi.
Odpady przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
 W miejscu magazynowania surowców technologicznych mogących stanowić zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego i olejów zapewnić sorbenty służące do neutralizowania ewentualnych  niewielkich wycieków.
 Wszelkie wycieki substancji niebezpiecznych wykorzystywanych w zakładzie niezwłocznie neutralizować przy pomocy odpowiednich sorbentów.
 Prowadzić regularne przeglądy i remonty maszyn , w celu uniknięcia awarii związanych  z wyciekiem surowców procesowych i substancji smarujących .
Masy ziemne powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia w miarę możliwości wykorzystać ponownie, pod warunkiem, że nie  przekraczają standardów jakości gleby  i ziemi określonych w przepisach szczegółowych.
Substancje niebezpieczne dla środowiska gruntowo – wodnego przechowywać we właściwy sposób, odpowiedni do rodzaju substancji, nie stwarzający ryzyka jej rozlania.  Na wylocie zlewni nr 2 zainstalować separator  koalescencyjny z obejściem hydraulicznym  i zintegrowanym osadnikiem o przepustowości nie mniejszej niż 5,3dm 3 /s.

 3    Nie stwierdzam konieczności  utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

4. Nie stwierdzam konieczności  przeprowadzenia powtórnej oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko
w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku       i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie w/w decyzji nie zostaną dokonane zmiany
w stosunku do wymagań określonych w niniejszej decyzji oraz w raporcie o oddziaływaniu na środowisko.

5.  Nie nakładam obowiązku przedstawienia analizy po realizacyjnej.

Integralną częścią decyzji jest charakterystyka przedsięwzięcia

Uzasadnienie

W dniu 12.12.2012r. zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn.: rozbudowa istniejącego zakładu Tarkett – Polska  Sp. z o. o., który prowadzi swoją działalność w Orzechowie przy ulicy Miłosławskiej 13a.
Do wniosku została dołączona karta informacyjna  przedsięwzięcia sporządzona zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5  ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, mapy ewidencyjne obejmujące przewidywany teren , na którym będzie realizowane przedsięwzięcie. W przedmiotowej sprawie ustalono, że dla obszaru  planowanego przedsięwzięcia w części został  uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określając  przeznaczenie terenu jako tereny zabudowy techniczno – produkcyjnej, tereny usług i rekreacji. Natomiast dla pozostałej części nie ma opracowanego planu zagospodarowania przestrzennego,
a studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przewiduje dla danego terenu przeznaczenie - tereny przemysłowe. 
W pobliżu występuje zabudowa przemysłowa oraz rozproszona zabudowa mieszkaniowa (dawne osiedle przyfabryczne) .
Na terenie projektowanej inwestycji nie występują  obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, ponadto nie występują strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.    Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymagane jest dla przedsięwzięć  mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedmiotowa inwestycja  kwalifikuje się do przedsięwzięć wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących  znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz.1397 z 2010r./ . Planowana  inwestycja  została zakwalifikowana do grupy przedsięwzięć wymienionych w §3 ust.2 pkt.2  .
W związku z powyższym, wypełniając dyspozycje art. 64 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko wystąpiono z zapytaniem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu  i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem  WOO-II.4240.764.2012.KL z dnia 07.01.2013r. wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia  oceny oddziaływania na środowisko, jednocześnie określił zakres raportu.  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Wrześni opinią sanitarną nr ON.NS-72/3-54/2012 z dnia 27.12.2012r. odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Burmistrz Gminy Miłosław postanowieniem nr IŚR.6220.14.2012 z dnia 15.01.2013r. nałożył na wnioskodawcę  obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz zawiesił postępowanie do czasu przedłożenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
W dniu 04.02.2013r. przedłożono  raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia  na środowisko sporządzony  przez Przedsiębiorstwo „EKOLAB” Ilona i Zbigniew Strugała.
W związku z powyższym w dniu 07.02.2013r. podano do publicznej wiadomości informację o wyłożeniu do publicznego wglądu raportu oddziaływania na środowisko opracowanego dla projektowanej inwestycji na okres 21 dni, tj. od 11.02.2013r. do 04.03.2013r -  zgodnie z art. 33 ustawy z dnia  3 października 2008 r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm /.
W toku postępowania  administracyjnego nikt nie złożył uwag i wniosków w przedmiotowej sprawie w terminie 21 dni  od daty podania do publicznej wiadomości tj. od 11.02.2013r do 04.03.2013r.
Wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni  o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia  - zgodnie z art. 77. ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm. /.  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią nr ON.NS-72/4-3/2013 dnia 05.03.2013r. nie wniósł zastrzeżeń do projektowanej inwestycji. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu  pismem z dnia 05.04.2013r . wezwał inwestora do uzupełnienia raportu, między innymi o informacje z zakresu gospodarki wodno – ściekowej, ochrony przed hałasem,  gospodarki odpadami,  ochrony powietrza i z zakresu hydrogeologii.  Inwestor uzupełnił raport o brakujące informacje.
Podano do publicznej wiadomości informacje o wyłożeniu do publicznego wglądu uzupełnienia do raportu oddziaływania na środowisko opracowanego dla projektowanej inwestycji na okres 21 dni, tj. od 12.04.2013r. do 06.05.2013r -  zgodnie z art. 33 ustawy z dnia  3 października 2008 r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm /.
 W toku postępowania  administracyjnego nikt nie złożył uwag i wniosków w przedmiotowej sprawie w terminie 21 dni  od daty podania do publicznej wiadomości tj. od 12.04.2013r do 06.05.2013r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem znak: WOO-II.4242.10.2013.EM z dnia 02.05.2013r. uzgodnił pozytywnie realizację wnioskowanego przedsięwzięcia z warunkami uwzględnionymi w sentencji niniejszej decyzji uzasadniając powyższe następująco:
 W wyniku realizacji przedsięwzięcia nie wzrośnie dotychczasowa produkcja w zakładzie ani zużycie surowców. Planowana inwestycja spowoduje dalsze przetworzenie produkowanych półfabrykatów poprzez wyeliminowanie ze sprzedaży prostego półfabrykatu fryzy, która zostanie zastąpiona warstwą ścierną, zespojoną za pomocą kleju mocznikowego, gotową do sklejenia w sandwich podłogowy w innym zakładzie. W raporcie o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko oraz w uzupełnieniu do niego zawarto dane i obliczenia wielkości emisji z istniejących źródeł emisji substancji do powietrza, tj.:
???????•?????????szlifierki dwustacjowej i formatyzerki dwustronnej (z nimi szlifowania i cięcia) oraz pilarek uniwersalnych, z których zanieczyszczone powietrze kierowane jest do urządzenia filtracyjnego      o wydajności  50 000 m3/h i odprowadzane emitorami E5/a i E5/b;
??????•?????????szlifierki czterostacjowej Heesemann i trzystacjowej Costa, zanieczyszczone powietrze oczyszczane jest w urządzeniu filtracyjnym o wydajności 80 000 m3/h i odprowadzane emitorami E6/a i E6/b;
?????•?????????linii prasowania (prasy i szczotkarka) i wielopiły Saffaroni (z linii szlifowania i cięcia), zanieczyszczone powietrze kierowane jest do odpylania na filtrze o wydajności 30 000 m3/h              i odprowadzane emitorem E7;
??????•?????????linii obróbki czterostronnej HOMAG, szlifierki linii lakierniczej i trzech pilarek linii naprawy desek, zanieczyszczone powietrze kierowane jest do odpylania w filtrze o wydajności 55 000 m3/h – E8;
??????•?????????prasy – emitor E9;
??????•?????????linii lakierniczej (wentylacja tuneli UV i walców lakierniczych), 12 szt. Filtrów kieszeniowych – emitor E10;
?????•?????????kotłów: 2 kotły olejowe Wiessman o mocach 1120 kW oraz 720 kW – emitory E11 i E12, kocioł olejowy o mocy 785 kW – emitor E13, kocioł zasilany biopaliwem o mocy 3500 kW wyposażony w elektrofiltr typu EF o wydajności 15 000 m3/h i multicyklon typu MZA G88 – emitor E14;
??????•?????????naziemnego zbiornika magazynowanego oleju opałowego o pojemności 25 m3 – emitor E15;
??????•?????????silosu wiórów zaopatrzonego w ekofiltr o wydajności urządzenia na poziomie 30 000 m3/h oraz stężeniu za filtrem 2 mg/m3 – emitor E16;
??????•?????????silosu wiórów zaopatrzonego w ekofiltr o wydajności urządzenia na poziomie 20 000 m3/h oraz stężenie za filtrem 2 mg/m3 – emitor E17;
??????•?????????dwóch brykieciarek BT-60 o wydajności maksymalnej 700 kg/h każda – emitory E18 i E19.
TARKETT POLSKA Sp. z o.o. posiada wydane przez Starostę Wrzesińskiego 25.10.2004 r., znak: WR-7644-1-16/04 pozwolenie na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza zmienione decyzjami z 20.09.2006 r., znak: WR-7644-1-26/06, z 30.05.2008 r., znak: WR-7644-12/08 oraz z 10.03.2009 r., znak: WR-7644-6/09. W uzupełnieniu do raportu inwestor oświadczył, iż w związku z realizacją przedsięwzięcia nie zostanie zwiększone zużycie surowców takich jak: kleje i utwardzacze, lakiery, bejce do drewna, rozpuszczalniki oraz szpachle określane w ww. pozwoleniu. Natomiast kotły zostały objęte zgłoszeniem instalacji złożonych właściwemu organowi. W ramach planowego przedsięwzięcia system wentylacji istniejącego Wydziału Desek Parkietowych i Lameli oraz system wentylacji nowej hali produkcyjnej zostaną połączone, a powietrze kierowane będzie przez filtr tkaninowy i po oczyszczeniu, w okresie zimowym zawracane będzie do hal produkcyjnych, a w okresie letnim na zewnątrz nowym emitorem E1. Przed odprowadzeniem na zewnątrz powietrze oczyszczane będzie za pomocą instalacji odpylającej o wydajności 110 000 m3/h i stężeniu pyłu za filtrem 0,1 mg/m3. Tak określone parametry zostały wpisane jako warunki realizacji przedsięwzięcia. W raporcie przedstawiono również obliczenia dla spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie inwestycji. Ponadto, w ramach realizacji inwestycji uruchomione zostaną dodatkowe suszarnie drewna oraz rębak drewna, które zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie nie stanowią źródła emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Analiza przedłożonego raportu wraz z obliczeniami rozprzestrzeniania w powietrzu emitowanych substancji takich jak: pył PM10 i PM2,5, dwutlenek siarki, tlenki azotu, tlenek węgla, alkohol metylowy, amoniak, benzen, formaldehyd, ołów, węglowodory aromatyczne   i alifatyczne, octan butylu, wykazała że wielkości emisji z ww. źródeł nie powodują przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu określonych                           w rozporządzeniu Ministra Środowiska dnia 24 sierpnia 2012 r, w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r., poz. 1031) oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu, w tym dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz.87) poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
        Inwestor przed oddaniem do użytkowania planowanego przedsięwzięcia zobowiązany będzie zmiany posiadanego pozwolenia na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza lub uzyskać nowe pozwolenia. W odniesieniu do instalacji nowo zbudowanych lub zmienionych w istotny sposób, z których emisja będzie wymagała pozwolenia, prowadzący instalację, na podstawie art. 147 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U.  z  2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) jest obowiązany do przeprowadzenia wstępnych pomiarów wielkości emisji z tych instalacji. W związku z tym zobowiązano Inwestora do zainstalowania na emitorze E1 króćce pomiarowe zgodnie z Polską Normą.
        Z uwagi na to, iż planowane przedsięwzięcie nie dotyczy zainstalowanych w zakładzie kotłów, należy jednak mieć na uwadze, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska       z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. Nr 95, poz. 558) przez biomasę rozumie się produkty składające się z substancji roślinnych pochodzących  z rolnictwa lub leśnictwa spalane w celu odzyskania zawartej w nich energii oraz odpady drewna, z wyjątkiem odpadów drewna, które mogą zawierać związki fluorowcoorganiczne lub metale ciężkie, jako wynik obróbki środkami do konserwacji drewna lub powlekania, w skład których wchodzą w szczególności odpady drewna pochodzące z budownictwa i odpady             z rozbiórki. Spalanie odpadów drewna, które mogą zawierac związki fluorowcoorganiczne lub metale ciężkie, jako wynik obróbki srodkami do konserwacji drewna lub powlekania jest termicznym przekształceniem odpadów i powinno spełniać wymagania określone przepisami prawa dla tego procesu.
 Zgodnie z deklaracją zawartą w raporcie, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora obowiązek prowadzenia ruchu kołowego pojazdów ciężkich wyłącznie w porze dziennej, tj.     w godz. 6:00 do 22:00. Oświadczono także, iż projektowany w pobliżu hal produkcyjnych zespół filtrów instalacji odpylającej będzie generował poziomu mocy akustycznej mniejszy niż 90 dB. Jak podano w treści uzupełnienia do raportu, parametry akustyczne źródeł hałasu przyjęto na podstawie pomiarów własnych przeprowadzonych na terenie firmy Tarkett. Przeprowadzona analiza akustyczna dla stanu po realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia wykazała, że przy zakładanych parametrach eksploatacyjnych oraz przy uwzględnieniu istniejącego ekranu akustycznego i warunków nałożonych w niniejszym postanowieniu, funkcjonowanie przedmiotowego zakładu po rozbudowie nie będzie powodować przekroczeń normatywnych poziomów hałasu na terenach wymagających ochrony akustycznej. Analizę wykonano dla najniekorzystniejszej sytuacji pod względem akustycznym, uwzględniając funkcjonowanie istniejących i planowanych źródeł hałasu. Przedstawiona ocena oddziaływania przedmiotowego zakładu na środowisko w fazie eksploatacji wykazała zatem, że jego działalność nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska, a akustyczne standardy jakości środowiska zostaną dotrzymane. Ponadto, uciążliwość akustyczna może wystąpić w fazie realizacji i związana będzie z krótkotrwałą emisją hałasu podczas okresowego użytkowania maszyn i urządzeń niezbędnych przy robotach budowlanych. W celu ograniczenia uciążliwości hałasu na tym etapie, Inwestor zadeklarował, że roboty budowlane prowadzone będą jedynie         w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00.
        Inwestor w raporcie przedstawił sposób gospodarowania odpadami na poszczególnych etapach inwestycji. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia wytwarzane będą odpady zarówno niebezpieczne, jak i inne niż niebezpieczne. Będą to odpady wytwarzane        w związku z prowadzonymi robotami budowlanymi. Część odpadów może być wytwarzana przez firmy świadczące usługi, w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21). Wówczas świadczący usługi, jako posiadacz odpadów, jest obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami.
        Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia wytwarzane odpady będą magazynowane selektywnie, w sposób odpowiedni do właściwego poszczególnych rodzajów odpadów,              w wyznaczonych miejscach zabezpieczonych przed dostępem osób postronnych, na terenie do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Ponadto, odpady niebezpieczne magazynowane będą w szczelnych pojemnikach usytuowanych na utwardzonym podłożu, w miejscu zabezpieczonym przed działaniem czynników atmosferycznych. Miejsca magazynowania odpadów w postaci płynnej wyposażone będą w sorbenty do zbierania ewentualnych rozlewów. Odpady                   w pierwszej kolejności przekazywane będą do odzysku. Ponadto, zgodnie z przedstawionymi zapisami Inwestor nie wyklucza przekazywania części odpadów osobom fizycznym, zgodnie    z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod is oczysku (Dz. U. Nr 75, poz. 527 ze zm.).Przy założeniu, że Inwestor będzie realizował planowane przedsięwzięcie zgodnie z zapisami raportu i ustawą o odpadach, inwestycja nie będzie naruszać przepisów prawa w zakresie gospodarki odpadami.
                Planowana inwestycja znajdować się będzie w zasięgu Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 150 Pradolina warszawsko-berlińska. Z zapisów raportu wynika, że poziom gruntowy jest głównym użytkowym poziomem wodonośnym na przedmiotowym terenie. Zwierciadło wód gruntowych na charakter swobodny i wykazuje wyraźny związek hydrauliczny ze stanem wód rzeki Warty, w kierunku której migruje, stąd ulega znacznym wahaniom. Najbliższe ujęcie wód podziemnych znajduje się około 600 m na północny-wschód od inwestycji i nie ma pośredniej strefy ochronnej.
W zakładzie wykorzystywane są substancje niebezpieczne dla środowiska gruntowo-wodnego, m.in.: lakiery i rozpuszczalniki. Wobec czego, zobowiązano Inwestora do stosowania rozwiązań minimalizujących ewentualne ryzyko związane z wykorzystaniem tych substancji    w procesie produkcyjnym dla środowiska gruntowo-wodnego, na etapie eksploatacji inwestycji. Pojemniki z tymi substancjami należy przechowywać we właściwy sposób, odpowiedni do rodzaju magazynowanej w niej substancji, nie stwarzający ryzyka jej rozlania. Z zapisów raportu wynika, że inwestycja zaopatrzona będzie w sorbenty służące do neutralizowania potencjalnych wycieków. Wszelkie wycieki należy niezwłocznie neutralizować, aby ograniczyć ich rozprzestrzenianie. W celu uniknięcia awarii związanych z wyciekiem surowców procesowych, Inwestor został zobowiązany do prowadzenia regularnych przeglądów i remontów maszyn. Ponadto, w uzupełnieniu do raportu Inwestor wyjaśnił, iż w nowej hali zastosowane będą szczelne posadzki.
Oddziaływanie przedsięwzięcia w fazie realizacji na środowisko gruntowo-wodne wynikać będzie z zajęcia terenu pod plac budowy oraz prowadzone roboty ziemne, zatem ograniczone będzie do terenu inwestycji realizowanej w granicach działki Inwestora. Według zapisów uzupełnienia do raportu, nie będą wykonywane kondygnacje podziemne, wobec czego, nie są konieczne głębokie wykopy. Masy ziemne powstają w trakcie realizacji przedsięwzięcia, wykorzystane zostaną w miarę możliwości ponownie, na terenie na którym zostały wydobyte, pod warunkiem , że nie będą przekraczać standardów jakości gleby i ziemi określonych   w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165, poz. 1359). Rozwiązania organizacyjne zaplecza budowy, parku maszyn oraz magazynu surowcowo-materiałowego, polegające na ograniczeniu do niezbędnego minimum zagospodarowania terenu placu budowy, magazynowaniu materiałów mogących stanowić zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego (farby, impregnaty) w zamkniętych kontenerach, właściwym użytkowaniu sprawnego technicznie sprzętu budowlanego, uzupełnianiu smarów oraz płynów eksploatacyjnych maszyn budowlanych na utwardzonym podłożu i wyposażeniu tego miejsca w sorbenty do neutralizacji ewentualnych wycieków zminimalizuje ryzyko zanieczyszczenia tego środowiska na etapie realizacji inwestycji.
Etap eksploatacji przedmiotowej inwestycji wiązać się będzie z zapotrzebowaniem na wodę na cele socjalno-bytowe oraz technologiczne, wynikające z konieczności utrzymania odpowiedniej wilgotności w halach i mycia urządzeń technologicznych. W raporcie Inwestor oświadczył, iż w wyniku realizacji inwestycji nie zwiększy się zapotrzebowanie na wodę do celów socjalnych i technologicznych. Pobór wody realizowany będzie, jak miało to miejsce do tej pory, z istniejącej gminnej sieci wodociągowej, na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę.
Inwestycja stanowić będzie źródło powstawania ścieków bytowych, generowanych przez zatrudnionych pracowników oraz ścieków przemysłowych. Mieszanina ścieków przemysłowych i ścieków bytowych odprowadzana będzie poprzez przyłącze kanalizacyjne do zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej, a następnie do gminnej oczyszczalni ścieków.  Z informacji zawartych w raporcie wynika, że realizacja inwestycji nie spowoduje wzrostu emisji ścieków przemysłowych. Inwestor posiada decyzję Starosty Wrzesińskiego z 8.12.2011 r. Nr: WB.6341.63.2011 udzielającą pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzenie do urządzeń kanalizacyjnych, będących własnością innych podmiotów, ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, w której określono warunki i wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
W związku z budową nowych powierzchni utwardzonych wraz z miejscami parkingowymi, a więc wzrostem terenów odwadnianych oraz ograniczonymi możliwościami odprowadzenia wód opadowych i roztopowych do istniejącej kanalizacji deszczowej w drodze powiatowej       nr 32504. Inwestor planuje przebudowę kanalizacji deszczowej, która pozwoli na wyodrębnienie dwóch zlewni na terenie zakładu. Wody opadowe i roztopowe z zlewni nr 1 odprowadzane będą istniejącym przyłączem  do kanalizacji deszczowej w  drodze powiatowej nr 32504. Z kolei wody opadowe i roztopowe z zlewni nr 2 będą odprowadzane do gruntu za pomocą skrzynek  rozsączających w granicach działek, do których inwestor posiada tytuł prawny.  Wody  opadowe i roztopowe odprowadzane ze zlewni nr 2 przed wprowadzeniem do środowiska – będą podczyszczane w separatorze koalescencyjnym o przepustowości nominalnej nie mniejszej niż 5,3 dm3/s, zintegrowanym z osadnikiem. Analiza raportu oraz złożonego do niego uzupełnienia wykazała, że separator substancji ropopochodnych o takich parametrach zapewni podczyszczenie ścieków opadowych  do jakości określonej w obowiązujących przepisach prawa. Zaproponowane przez Inwestora skrzynki rozsączające mogą być stosowane w gruntach o niskim poziomie wód gruntowych, w gruntach lekkich i przepuszczalnych  oraz   w gruntach spoistych (słabo przepuszczalnych) przy zastosowaniu obsypki żwirowej.  Zgodnie z opracowaną w 2009r. Dokumentacją Hydrogeologiczną określającą warunki  hydrogeologiczne oraz stopień zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego na terenie zakładu TARKETT Sp. z o.o w Orzechowie” na terenie inwestycji występują grunty przepuszczalne wykształcone w postaci piasków drobnoziarnistych i średnioziarnistych,             a zwierciadło wód gruntowych występuje w przedziale głębokości od 2,00 do 2,65 m p.p.t. system rozsączający zostanie posadowiony na głębokości 1,10 m. skrzynki rozsączające będą układane w wykopie na podsypce żwirowej o grubości 30 cm. Zbiornik będzie posadowiony     w rejonie występowania piasków drobnych. W celu odseparowania skrzynek rozsączających do gruntu i wyeliminowania zamulenia systemu, zbiornik na całej powierzchni zostanie owinięty włókniną filtracyjną – geowłókniną ochronną z włókien polipropylenowych w otoczce polietylenowej.
Analiza uzupełnienia raportu wykazała, że planowana inwestycja realizowana będzie  w obrębie dwóch wyznaczonych JCWP, ujętych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”’ o nazwie :
•?????????Baba, oznaczona europejskim kodem JCWP PLRW 60001718532 jako potok nizinny piaszczysty o statusie naturalnej części wód, umiarkowanym stanie, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celóo środowiskowych,
•?????????Warta od Lutyni do Moskawy oznaczona europejskim kodem JCWP PLRW60002118539 jako wielka rzeka nizinna, o statusie silnie zmienionej części wód, słabym stanie, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych.
 W odniesieniu do art. 81 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko analiza dokumentacji wykazała, że przedmiotowa inwestycja nie będzie stanowi ć  przedsięwzięcia mogącego spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych, zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”. Ujęcie powstających na terenie zakładu ścieków bytowych i przemysłowych w zamknięty , szczelny układ kanalizacyjny, włączony do systemu zewnętrznego na runkach określonych przez jego  zarządcę, zagwarantuje bezpieczny dla środowiska wodnego i gruntowo – wodnego  sposób ich zagospodarowania. Rozwiązania przyjęte w ramach zagospodarowania ścieków opadowych , ukierunkowane na ich ujęcie i podczyszczenie przed odprowadzeniem do środowiska do parametrów określonych w obowiązujących przepisach prawa, zapewnią bezpieczną dla środowiska gruntowo – wodnego eksploatację przedmiotowego zakładu. Prowadzona w w.w.  sposób gospodarka wodno- ściekowa zapewni, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko  wodne i gruntowo – wodne analizowanego obszaru. Zastosowanie rozwiązań przedstawionych w raporcie pozwoli na funkcjonowanie obiektu w sposób nie stwarzający zagrożenia zarówno dla jakości wód powierzchniowych , jak i podziemnych.
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie częściowo na terenie obszaru specjalnej ochrony ptaków PLB 300002 Dolina Środkowej Warty. Ponadto , graniczy z obszarem Natura 2000 Lasy Żerkowsko – Czeszewskie PLH300053 oraz Żerkowsko Czeszewskim Parkiem Krajobrazowym . jak wynika z informacji zawartych w raporcie , w ramach inwestycji  planuje się budowę zespołu suszarń drewna, dobudowę stalowych wiat na drewno do istniejących wiat, dobudowę budynku sortowni drewna. Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie istniejącego zakładu .  W  sąsiedztwie przedmiotowego terenu znajdują się obszary przemysłowe, lasy, grunty orne oraz tereny zabudowy mieszkaniowej. Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie część działek należąca do zakłady TARKETT znajdująca się na terenie obszaru specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty  PLB300002 nie będzie angażowana  w przedmiotową inwestycję.
Biorąc powyższe pod uwagę nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na integralność obszarów, a także na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla ochrony których wyznaczone zostały ww. obszary Natura 2000.
Z przedstawionych materiałów wynika, że przyjęte rozwiązania zapewnią minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje naruszenia wymagań ochrony środowiska zawartych w przepisach , jeśli spełnione  będą warunki określone w raporcie o oddziaływaniu na środowisko, w jego uzupełnieniach.
Z uwagi na szczegółowy i jednoznaczny opis przedsięwzięcia oraz stosowanych środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości dla środowiska, w związku z planowanym przedsięwzięciem oraz ze względu na lokalizację w dużej odległości od granic państwa , a także zakres oddziaływania inwestycji , nie stwierdzono konieczności  przeprowadzania ponownej oceny oddziaływania na środowisko oraz postepowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o których mowa w art.72 ust. 1 pkt 1 ustawy  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jednak, że we wniosku   o wydanie ww.  decyzji  nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych  w raporcie o oddziaływaniu na środowisko.
Po zebraniu materiału dowodowego, na podstawie art. 10 § 1,  ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz art. 30 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko na stronie internetowej BIP Urzędu Gminy  Miłosław, oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w terminie 14 dni, tj. od 13.05.2013r. do 27.05.2013r. zamieszczono obwieszczenie Burmistrz Gminy Miłosław, skierowane do stron postępowania, o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów  i materiałów w sprawie, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. We wskazanym w obwieszczeniu terminie, od dnia ukazania  się powyższej informacji do tut. Urzędu nie wpłynęły żadne uwagi stron postępowania w przedmiotowej sprawie.
Na wniosek inwestora motywowany koniecznością  dochowania terminów przyjętych do realizacji inwestycji decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Wnikliwie rozważając całość sprawy oraz biorąc pod uwagę  uzgodnienia orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji.

                                                                  Pouczenie
 
 
 Od niniejszej decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu al. niepodległości 16/18, za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Otrzymuje:
      1.   Tarkett -Polska Sp. z o.o.
           ul. Miłosławska 13A
            Orzechowo
2. strony postępowania
3. a/a


Burmistrz Gminy Miłosław 
/-/ Zbigniew Skikiewicz